Világkor

Világkor

Világkor

A repülő Humvee - a Pentagon Fantomas nyomában

2010. szeptember 02. - codesign

Bár úgy tűnik, hogy a hadipiar mélységi felderítői leginkább lézersugarak, önjáró robotok és a hiperugrás fejlesztésével vannak elfoglalva  - de most egészen elrugaszkodtak a valóság talajáról: a repülő Humvee képe kissé groteszkre sikeredett. A hadsereg harcrakész és bevethető repülő autót akar - A DARPA és a Textron közreműködésével. 

 

A Pentagon olyan páncélozott légi jármű készítésére írt ki pályázatot , amely képes a földön mozgó csapatokat biztosítani, alkalmas éjjeli rajtatütések végrehajtására és a sebesültek kimenekítésére. Emellett autó. A Textron fejlesztői a cég állítása szerint egy megvalósítható terv és az annak alapját képező technológia birtokában vannak.

A hadsereg azonban komoly igényekkel állt elő: Az eszköznek 4 ember egyidejű szállítására, függőleges  le- és felszállásra egyaránt képesnek kell lennie, az egy töltéssel megtehető távot pedig 250 tengeri mérföldben, azaz 463 kilométerben szabták meg.

Még az olyan veterán hadiipari cégeket is meglepte a pályázat, mint az AAI Corp, amely a hivatkozott Textron pilótanélküli légi eszközök fejlesztéséért felelős részlege. "Alig hittünk a fülünknek, amikor meghallottuk a hírt" - mondta Steven Reid, a részleg igazgatója. 

Bár a DARPA hivatalosan még nem hirdetett eredményt, a Popular Mechanics nevű hírportál értesülései szerint a jó öreg Lockheed Martin és az AAI Corp. neve maradt a listán. Az előbbi szűkszavú nyilatkozatban közölte, hogy nem nyilatkozik, ám az utóbbi készségesen tárta a nyilvánosság elé előzetes terveit: olyan vegyes jellegű járművet terveznek, amely az emelkedéshez a rotorokat, a haladáshoz pedig a szárnyait használná fel. 

 

A tervek szerint az autó valódi páncélozott önjáró egységként róná az országutat, majd a levegőbe emelkedne, hogy elkerülje az esetleges aknákat, vagy gyorsabban haladhasson. A páncélozott járművet amolyan Humvee-ként képzeli el a cég. Kompakt, masszív, buldogszerű egységként: "A szárnyai a tetőben kialakított helyekre hajlanak be, ha nincs szükség rájuk." 

 

A csapat felhasználja majd az UAV-ok (Unmanned Air Vehicle - robotrepülő) építése terén szerzett tapasztalatait és együttműködik a Carter Avion nevű texasi válllattal, ami kisméretű repülőgépek készítésével foglalkozik. A Textronnak azért van szüksége a társra, hogy annak "lassított-rotor" technológiáját felhasználhassa. E megoldás lényege az, hogy a helikopteréhez hasonló, ám végeik felé nehezülő rotorok szolgáltatják a felhajtóerőt felszállás esetén, de amint a gép eléri az utazósebességét, a szárnyak veszik át ezt a szerepet. 

Bár Reid szerint a gépek hamarosan felszállhatnak, beletelhet némi időbe, amíg hétvégéin szeretett madarát bütyköli a garázsban. A közeljövőben nem várható dugó "az égi autópályán". Inkább egy DeLorean-t bütykölnének.

 

További részletek itt. Az amerikai vezérkar pedig itt fal atomtortát.

Forrás:Gizmodo, Popular Mechanics,Carter Avion,AAI

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr122263479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KCB 2010.09.02. 18:03:36

Ez teljessen irreális elképzelés. Azért ott is meg van a módja a pénz kitalicskázásnak...

nullnick 2010.09.02. 18:11:58

naccerű

és A FŐROTOR FORGATÓNYOMATÉKÁNAK MI FOG ELLENTARTANI?

szárny 2010.09.02. 18:41:56

@nullnick: Hogyhogy mi fog? Hát a hős amerikai nép világdemokráciavágyának stochasztikus tolóereje...

A vicc az, hogy ezeknél minden lehetséges. Egy egész világ vérét szívják.

RogerNyul 2010.09.02. 18:46:22

@nullnick: az antigravitációs kavitáció keltő generátor, ami a jármű farokrészén található, a műbráner alakú bigyó alatt. :))

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 19:05:50

Antigravitációs kavitáció, ez igen... ! Magunk is gondoltunk rá

MP 2010.09.02. 19:15:56

A gép lehet autogiro is s akkor nem kell ellentartania semminek. De megoldható levegővel is erre is van már példa. De nem hiszem hogy azoknak akik eleve kizártnak tartják érdemes komoly technikai fejtegetésbe belemenni. Sok ötlet volt már ami ugyan csak prototípus szinten jött létre de létrejött. Ez is lehet ilyen. Amúgy a világot az ötletek viszik előre.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.09.02. 19:20:01

Kéne bele a fluxus kondenzátor, én azt mondom. Azzal kéne.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 19:20:46

@MP: Nagyon valószínűnek tartjuk, hogy megvalósul...Az Avion Carter technológiája műkődőképes, napi használatban van . A Pentagon pedig rendelkezik a szükséges forrásokkal

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 19:21:22

@RÁJEN: Fluxuskondenzátor mindenbe kell...

Lúdtalp 2010.09.02. 19:26:01

Nehéz vele csajozni mert levághatja a nők fejét a rotor.

freeware2000 2010.09.02. 19:41:35

@nullnick: AUTOGIRO-t ajánlom figyelmedbe. (a hír valódiságának kérdésén felül)

winghealer 2010.09.02. 19:49:16

Első béikkre autogyronak néz ki mintsem helikopternek.

nullnick 2010.09.02. 19:59:27

@MP:
@freeware2000:

aha

hát a magyarázó ábrán említés sincs autózsíróról

ez meg mintha könnyebb lenne a humveenál

en.wikipedia.org/wiki/File:Aurogyro-ELA-07-Casarrubios-Spain.jpg

freeware2000 2010.09.02. 20:04:46

@nullnick: Mindenki tisztában van a hír valóságtartalmával, de te nem vagy tisztában a nyomatékokkal. Ennyi a lényeg. Úgyhogy téma lezárva.

nullnick 2010.09.02. 20:06:16

@nullnick:
@MP:
@freeware2000:

viszont van szó az ábrán VTOL-ről (vertical take-off and landing)

egy autózsíró meg nem tisztán VTOL, pláne nem egy humvee tömegével

ja és egy autozsironak miért van merevszárnya, pláne ilyen közel a rotor alatt?

bunkó · http://bunko.blog.hu 2010.09.02. 20:18:35

@freeware2000:
Egy autogiro a viszonylag kis felület megforgatásával egy nagyobb felület felhajtóerejét hozza létre, de ezzel együtt sem tud többet, mint egy nagy felületű merevszárny. Ezért autogiro-val a helyből fel/leszállás nem megoldható, holott ez ennél a járműnél állítólag alapkövetelmény. Tehát ez biztosan nem autogiro.
Valószínűleg a fel/leszállás közben hagyományos helikopterként fog üzemelni (forgatónyomaték ellentartását én a szárnyak végén kiáramló levegősugárral, vagy a tolóhajtőmű elfordításával oldanám meg), repülés közben pedig valószínűleg leállítja a főrotort és hagyományos repülőként halad majd (üzemanyag-takarékosság).

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 20:21:35

A carter Avion "slowed-rotor" technológiája kommbinálja a "fixed-wing" merevszárnyas megoldást az autogiro előnyeivel. Az AAI-vel kötöt szerződésük egyértelműen kimondja, hogy a teljes szabadalmukat átadják a pályázat céljaira.

nullnick 2010.09.02. 20:24:38

ez a masinéria

csodálatosan ötvözi

a különböző östvérmegoldásokból fakadó HÁTRÁNYOKAT

levegőben esetlen, szárazföldön esetlen, de legalább sok anyag meg teknika kell bele és nyilván jó drága is lesz

nullnick 2010.09.02. 20:26:14

ez asztán nem lesz megjavítva egy szerszámosláda tartalmával

ha lerobban ellenséges területen

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 20:40:52

@nullnick: Hát nem lesz könnű, az biztos - esetleg a személyzet áll majd egy pilótából, egy navigátorból és egy mérnökből - egy utashely így is marad...

robian 2010.09.02. 21:11:47

@nullnick: bizony a képen látható autóvízió elég gyorsan pörögne körbe. ellenben ha a hátsó, előrehaladáskor használt hajtómű a függőleges síkja mentén elforgatható lenne... bár ez felveti azt a problémát, hogy megy át emelkedésből repülésbe. szóval nem egyszerű, és a képen szereplő jármű nem tud repülni.

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2010.09.02. 21:29:33

az is elképzelhető h még a földön állva pörgeti fel a rotort, aminek a szárnyai vízszintesen állnak így kisebb a légellenállása ezért jobban fel lehet pörgetni és nem repül el a gép, majd motorerő átkapcsol a hátsó propellerre 100%-ba, a főrotor szárnyakat szögbe állítja, így felszálláskor már nincsen forgatónyomaték, a motornak meg egyidőben nem kell 2 dolgot meghajtania (szvsz erre a megoldásra utalhat a cikkben említett végeik felé nehezülő rotorszárnyak, melyekben valószínűleg több mozgási energiát lehet tárolni, azaz kb olyan mint egy nagy lendkerék)

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 21:56:33

Szeretnénk leszögezni, hogy mind a Pentagon pályázati anyagi, mind az AAI összefoglalója és az Avion Carter technológiájának részletes leírása is nyilvános és elérhető.

LiberAll 2010.09.02. 22:32:28

Kérdéseim vannak mondjam? Mondom.
1, ha teljesen páncélozott, akkor mennyi is lesz ennek a gépnek a súlya ??? a mi-24 ami lássuk be kézifegyverek ellen elégé jól védve van üresen kb 8 tonna, a fülke páncélzata ebből, ha jól emlékszem 1,5 tonna.
2, Mi védi meg az olcsó és a tenoristák által kedvelt és gyakran használt rpg-től ?? Vagy erre is rányomják majd mint a dollárra, hogy istenben bízunk, azt rábízzák a srácokat az öregfiúra.A légvédelmi rakétákra már gondolni sem merek, vagy ezt is telepakolják infracsapdákkal ?
3, Hogyan képzelik el a pilóta képzést, egy Hummer-t egy arizonai parasztgyerek is elvezet, ezt azért kétlem, ha kilövik a pilótát, akkor mi van a fiúk imádkoznak ???
4, Harci körülményke között, ha valamit elcsesz a pilóta akkor szép kis nyaktiló lesz belőle.
5, Szerintetek hányadikak leszünk majd abban a sorban akik szeretnék ezt a "csodát" drága pénzen hadrendbe állítani

Dr. Tom 2010.09.02. 22:40:29

Ez így kevés. Tudnia kellene víz alatt is gyorsan mozogni, legalább 1000 méter mélységig.
Na meg nem ártana, ha képes lenne önerőből egy Mars utazásra, 7 nap alatt.
Fagyiskocsiként is legyen bevethető, különben tényleg szart sem ér az egész!

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.02. 22:57:31

@Tom: szerintünk fagyiskocsiként - némi átfestéssel - azonnal bevethető lenne, térugrásról nem esett szó...

indapass90210 2010.09.02. 22:58:11

@nullnick: a hatso rotor deflektorral iranyitott sugara.

dark future · http://www.andocsek.hu 2010.09.02. 23:02:23

A DARPA fejleszttetett már ki nagy okosságokat. Egyszer pl. kellett nekik egy decentralizált, atomcsapásnak is ellenálló kommunikációs hálózat. Az alapprotokollok 30-40 évesek, oszt' mi lett időközben belőle...

neurotikk! (törölt) 2010.09.03. 05:17:04

Vajon miert repkednek bekesen ellenseges tuz nelkul a kepeken? Van aki ehiszi ezt a seregben?
Talan az ilyen Humvee kep nem nez ki jol?:
news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/picture_gallery/05/in_pictures_world_press_photo_award_2004/html/5.stm
(mellesleg a fazon par nappal kesobb meghalt hasonlo korulmenyek kozott)
Vajon miert valasztanak teglaegyszerusegu dolgokat a seregben es nem osszetett dolgokat, mint ez a helikopterize? Talan mert serulekeny az osszetett dolog?
Ez a grafikus bohockodas kisse hiteltelen. Hianyolom a rohamosztagosokat a kvazisivatagos (sehol egy ellenseg) sebesultcipelos kepen.

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2010.09.03. 07:27:25

ez akkor lesz szuper, amikor Swarcinak is kell majd egy ilyen, és akkor kereskedelmi forgalomba is kerül. akkor veszek én is egy ilyet :)

G.kommenter 2010.09.03. 07:49:37

@fghjk: igen ez az autogiro-nak egy lehetséges működési módja, de az csak STOL és nem VTOL képességeket ad.
A másik dolog a súly kérdése. Maximum egy "ultrakönnyű" járművet tudnak megfelelő légi mozgékonyságúvá tenni, de akkor ugrott a páncélzat meg a terhelhetőség. Az általuk keresett járművet már használják. Úgy hívják: helikopter. Persze módosítani kell a jelenlegi kialakításon, hogy legalább a közelébe kerüljön a felszíni módban elvártaknak.
Egy érdekes és működő koncepció a repülő autóra a siklóernyő alkalmazása, de harctéri körülmények között nem igazán használható. Volt már pár hír legalább lét megvalósított változatról a totalcar-on.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.09.03. 07:53:07

ez egy marhaság szerény meglátásom szerint.

Jerky_Master 2010.09.03. 07:56:16

ez nem jó jármű. ez egy minirepülő, vacak. autónak esetlen, repülőnek ugyanúgy.
majd ha lesz antigravitációs hajtómű, visszatérhetünk a témához.

házipálesz 2010.09.03. 08:24:32

He-he... Véletlenül lefelejtettek egy ellentétesen forgó másik főrotort a prototípusrajzról... Sebaj, majd a Kamov mérnökei megoldják a problémáikat.
Kizárt, hogy ez repüljön. Baromira nagy lenne a súlya páncélozva, négy személy szállítására képesen...
A felhajtóerőnek ennek megfelelően nagynak kell lennie... Hová helyezik a hajtőműveket? A motorháztető alá?

Kalmár 2010.09.03. 08:53:28

Úgy látszik van Zuschlag Gi Joe is. Ő tervezi...
Megépítik milliárdokért, majd az Afgánok 10 ezer fabatkáért gyártanak egy hálóvető puskát amivel felszálláskor lebénítják. Nyilvánvalóan ez egy harctérről felszálló cucc lenne nem olyan, mint a mostani harci helikopterek.
Jópofa lesz.

=Daniken= 2010.09.03. 08:54:07

ez egy baromság. és hová teszik azt a pár ezer liter üzemanyagot, ami ehhez kell?

autóként ez a két hosszú szárny nem rakható el sehová értelmesen....van rotor hátul, van egy felül is, és mindez páncélozott....

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.09.03. 09:20:58

És menet közben képes átalakulni, mint a Transformerek? Mert amíg álldogál, arra várva, hogy az összes alkatrész a helyére kattanjon, tízszer is szétlövik...
És amúgy kibaszottul sérülékeny lehet a repüléshez szükséges összehajtogatós mechanika, egy puskagránáttól már alighanem használhatatlanná válhat...

LongJohnHolmes 2010.09.03. 09:48:46

"A parasztbácsi felmegy Pestre az állatkertbe. Meglátja a zsiráfot végiggondolja élettapasztalatait és mondja: Ilyen állat nincs!"

Örülök, hogy a kommentelők nem kreativitást igénylő munkahelyen dolgoznak, így talán nem halunk éhen :) (Elég ha kiszolgálják a mások által megtermelt javakat :) )

Ehhez a cucchoz minden adott ma is csak össze kell építeni. A kérdés a gazdaságosság és használhatóság, hogy érdemes e vele vacakolni. Ezen aztán sokan elkezdenek agyalni és majd jutnak valamire. Rengeteg hihetetlen fejlesztés akadt el a fenti okok miatt.

Például a mostani háborúkra fordított dollárokat arra is lehetett volna használni, hogy a meztelen talpú ellenség minden ingadozó katonájának építettek volna egy házat és kapott volna egy Amerikában készített kisautót. Amint lenne vesztenivalójuk, már nem is lövöldöznének többet :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.09.03. 09:59:47

@LongJohnHolmes:
Rengeteg elvetélt Pentagon fejlesztés volt már. Alighanem több, mint amiből lett is valami.

Meg úgy általában, a nagyon kreatív koncepciók jóval nagyobb százaléka zsákutca, mint amennyi megvalósítható.
Ezzel nem azt mondom, hogy ne lenne szükség merész álmodozásra, de itt kőkemény technológiai és biztonsági feltételeknek is meg kell felelni, méghozzá a legdurvább harctéri körülmények közt is.
Nem véletlen, hogy a egy sokkal egyszerűbb OICW fejlesztéssel se tudtak dűlőre jutni már vagy 20 éve, és még mindig az a főegyéni fegyver, amit a vietnámi háborúban már használtak...

Az utolsó bekezdéses érdekes ötlet, de először agymosást kéne végrehajtani a muszlim fanatikusokon.

csi szi 2010.09.03. 10:10:03

Kizártnak tartom, hogy ebből legyen valami. Szerintem működőképes prototípusig sem fog eljutni soha a dolog. Már ha nem egy hoax az egész.

KCB 2010.09.03. 10:20:56

@LongJohnHolmes:
"Örülök, hogy a kommentelők nem kreativitást igénylő munkahelyen dolgoznak, így talán nem halunk éhen :) (Elég ha kiszolgálják a mások által megtermelt javakat :) )"

A kreativitást ne keverd össze a gyerekes fantáziálgatással.

LongJohnHolmes 2010.09.03. 10:21:05

@Daily Shark: Te aztán mondtál valamit :) Nem az a természetes, ha sok elvetélt ötlet között van egy-két életképes is? Egy ötletről csak a végén derül ki, hogy mit kezd vele az emberiség.

Itt most erről a szerkentyűről van szó és ez egy teljes mértékben megvalósítható ötlet. Csak lehet, hogy nem használható hatékonyan vagy drága lenne és olcsóbb dolgokkal pótolható, például menetrend szerinti buszokkal mennek ki GI-ok a műveleti területre. Vagy pedig nem fizetnek le egy korrupt hivatalnokot és az meszeli el a tervet :)

LongJohnHolmes 2010.09.03. 10:26:36

@Kerek Perec: Tudod te, hogy gyerekként, kamaszként mennyit álmodtam, hogy milyen menő lennék egy buszon, ha lenne egy rádióadó-vevőm és azon hívnának, mint egy fontos-ottót?
Most meg az ovisok is a telefonjuk színes kijelzőjén nézik a meséket és fotózzák az óvónénit alulról.
Cimbi, a az ember fantáziája elég szegényes és csak abból tud építkezni, amit már tapasztalt. Néhány zseni szerencsére valahonnan máshonnan is kap ihletet.

Visszatérve erre a kütyüre, ez egy simán megvalósítható dolog. Ha a teleportálásról írtak volna, azt én is kétkedve fogadnám.

gonosztojás (törölt) 2010.09.03. 10:27:01

@nullnick:
A vége.Amerre nehezül.Csak felszállásnál, utána a hajtómű veszi át és a szárnyak.
Olvass.

gonosztojás (törölt) 2010.09.03. 10:28:21

Ilyen már vanokisebb polgári változatban.
Spanyolviasz. Ez inkább továbbfejlesztés csak.

TetraB 2010.09.03. 11:11:23

lehet, hogy pár éven belül meg lehet építeni, de olyan asszimetrikus háborús övezetbe, mint Afganisztán, kissé drága játékszer lenne. Akármilyen páncélozott, nagyon sérülékeny lenne, elég ha leszállás vagy felszállás közben eltrafálják egy RPG-vel.
lenne egy olcsóbb és egyszerűbb javaslatom: egy Ah-64 Apache kísér egy Humwee-t levegőből. mindenki jobban jár.

wachaz · http://tvmusor.tv 2010.09.03. 12:29:50

Miért kell újra feltalálni a kereket? Ez már okosba ki lett találva: www.youtube.com/watch?v=M0BzBFWt8V8

neurotikk! (törölt) 2010.09.03. 12:36:50

@LongJohnHolmes: ezt ugy mondod mintha minden gyerekkori remkeped megvalosult volna, es szo szerint ahogy nedves almaidban lattad. Mint a nagyon praktikusan kivitelezheto radio adovevo dolog, ugyebar. Nem veletlen, hogy nem ugy valosult meg ahogy kifacsartad a kis okos buksidbol te, kreativ ember.
Jol mondjak, kenyszerkepzete barkinek van, de megvalositani oket csak az tudja akinek realitaserzeke is van. Es meg jo hogy nem az almodozok mondjak meg mi legyen. Vagyis mindegy, megmondjak aztan koppannak.
(amugy mi ez a kreativsag amirol beszelsz, csak nem marketing? Mert hogy mernok nem vagy, az tuti, kedves alomfejto. Kreativ a faszom.)

Egyebkent a haz+kisauto otlettel nagyon is egyetertek. Ha meg maradt is volna terrorista aki az autot bombaszallitasra hasznalna a szomszedai nyomnak fel a seggebe, nem kellene antigravitascios taktikai Humvee a halomralovesukre.

BGYCS 2010.09.07. 15:49:23

Ezzel támadni még csak-csak, nade ezzel menekülni....
süti beállítások módosítása