Bár úgy tűnik, hogy a hadipiar mélységi felderítői leginkább lézersugarak, önjáró robotok és a hiperugrás fejlesztésével vannak elfoglalva - de most egészen elrugaszkodtak a valóság talajáról: a repülő Humvee képe kissé groteszkre sikeredett. A hadsereg harcrakész és bevethető repülő autót akar - A DARPA és a Textron közreműködésével.
A Pentagon olyan páncélozott légi jármű készítésére írt ki pályázatot , amely képes a földön mozgó csapatokat biztosítani, alkalmas éjjeli rajtatütések végrehajtására és a sebesültek kimenekítésére. Emellett autó. A Textron fejlesztői a cég állítása szerint egy megvalósítható terv és az annak alapját képező technológia birtokában vannak.
A hadsereg azonban komoly igényekkel állt elő: Az eszköznek 4 ember egyidejű szállítására, függőleges le- és felszállásra egyaránt képesnek kell lennie, az egy töltéssel megtehető távot pedig 250 tengeri mérföldben, azaz 463 kilométerben szabták meg.
Még az olyan veterán hadiipari cégeket is meglepte a pályázat, mint az AAI Corp, amely a hivatkozott Textron pilótanélküli légi eszközök fejlesztéséért felelős részlege. "Alig hittünk a fülünknek, amikor meghallottuk a hírt" - mondta Steven Reid, a részleg igazgatója.
Bár a DARPA hivatalosan még nem hirdetett eredményt, a Popular Mechanics nevű hírportál értesülései szerint a jó öreg Lockheed Martin és az AAI Corp. neve maradt a listán. Az előbbi szűkszavú nyilatkozatban közölte, hogy nem nyilatkozik, ám az utóbbi készségesen tárta a nyilvánosság elé előzetes terveit: olyan vegyes jellegű járművet terveznek, amely az emelkedéshez a rotorokat, a haladáshoz pedig a szárnyait használná fel.
A tervek szerint az autó valódi páncélozott önjáró egységként róná az országutat, majd a levegőbe emelkedne, hogy elkerülje az esetleges aknákat, vagy gyorsabban haladhasson. A páncélozott járművet amolyan Humvee-ként képzeli el a cég. Kompakt, masszív, buldogszerű egységként: "A szárnyai a tetőben kialakított helyekre hajlanak be, ha nincs szükség rájuk."
A csapat felhasználja majd az UAV-ok (Unmanned Air Vehicle - robotrepülő) építése terén szerzett tapasztalatait és együttműködik a Carter Avion nevű texasi válllattal, ami kisméretű repülőgépek készítésével foglalkozik. A Textronnak azért van szüksége a társra, hogy annak "lassított-rotor" technológiáját felhasználhassa. E megoldás lényege az, hogy a helikopteréhez hasonló, ám végeik felé nehezülő rotorok szolgáltatják a felhajtóerőt felszállás esetén, de amint a gép eléri az utazósebességét, a szárnyak veszik át ezt a szerepet.
Bár Reid szerint a gépek hamarosan felszállhatnak, beletelhet némi időbe, amíg hétvégéin szeretett madarát bütyköli a garázsban. A közeljövőben nem várható dugó "az égi autópályán". Inkább egy DeLorean-t bütykölnének.
Forrás:Gizmodo, Popular Mechanics,Carter Avion,AAI