Világkor

Világkor

Világkor

A mechanikus GPS

2012. január 31. - codesign

A "Bámulatos Ketyerék" rovatunk újabb büszkesége voltaképpen zavarbaejtő. A puszta léte is az emberi szellem pompás sziporkája, fajunk leleményességének kivitelében is diadalmas mementója, másrészről azonban léteznie sem lenne szabad: A biomechanikus csuklókalauz kütyüszerűsége annyira anakronisztikus, hogy csakis egy sajgó honvággyal küszködő időutazó műve lehetett. Hogy miért biomechanikus ? Nos, anyag van benne, nem elektronika, az energiaforrása pedig maga a gondos gazda volt.

wristlet-route-indicator.jpgNem steampunk, hiszen eredeti, viszont akár egy gőztranzisztor, ez is gyönyörű 

"Tulajdonképpen nagyon bírom a vidéki életet, csak ne kezdődne olyan hátborzongatóan korán."

A Plus Four Wristlet Route Indicator teljesen egyedülálló szerkezet, s bár - Shakespeare-hez hasonlóan - közmegelégedésre működött, sohasem gyártották futószalagon. 1927-ben született meg, abban a korban, amikor a fogyasztói és jóléti társadalomról szóló szakirodalom még az "Utazás a Holdba" mellett foglalt helyet a könyvespolcokon: már csak azért sem terjedhetett el széles körben, mert viszonylag kevesen engedhették meg maguknak, hogy autójuk legyen, amivel kiruccanhatnak vidékre a folyó weekend  alkalmából. Akik meg igen, azoknak sofőrje volt, akinek nem csupán munkaadója lányának elcsábítása tartozott a munkaköri kötelességei közé, hanem az úthálózat ismerete is. 

first-gps-device.jpgA megtekinthető műremek jelenleg Maurice Collins, londoni lakos tulajdonában van. 

 "Kiballagtam a folyosón, gondtalanul fütyörészve, és az ajtó előtt Agatha néni állt. Ő maga. Nem az arcképe. Csúnya kutyaszorító. – Ó, helló – mondtam, mert nem láttam volna értelmét annak, hogy azt mondjam, elutaztam és most néhány hétig nem leszek itthon."

A célközönség leginkább tehát a sokat menekülő Bertie Woosterhez és társaihoz hasonló  fiatal arisztokratákban merült ki, akik nem restellettek hajnalban - betörőként settenkedve - kilopózni a garázshoz és kocsiba ülve szökni meg , ha a szituáció házassággal, vagy költészettel fenyegetett. A koránkeléssel tompított agyak pedig különösen nehezen birkóztak meg egyszerre a térképekkel, útjelző táblákkal és az útszélen kószáló alsóbb néposztályok látványával: A sürgető kérdésre pedig a csuklókalauz bizonyult a megfelelő válasznak.

Untitled.png

100 méter után forduljon jobbra: A technológia sem tökéletes. Itt már csak Jeeves segíthet. 

Nincs újratervezés 

A szerkezet nem is lehetne egyszerűbb: a készlethez 20 darab térképet járt, amelyeket az út előtt fűzhetett be a kalandra vágyó utazó. Mindezt 5 fontért, ami mai áron körülbelül 18000 Ft-ot jelent. A kiindulópont többnyire London volt, a végcél pedig közeli városok: kontinenseket átívelő utakhoz már komolyabb szerelvényre lett volna szükség. Az elhagyott állomás után egyszerűen át kellett tekerni a következő utasításra és hűségesen követni azt. Az újratervezés viszont nem volt opció: ha eltévedt valaki, egyszerűen lehúzódott és addig tekergetett fel és alá, amíg képbe nem került. Esetleg útbaigazítást kért. 

Akárhogy is, az elképzelés akár manapság is életképes lehet. Tagadhatatlan előnye, hogy nem fogyaszt áramot és viszonylag ritkán fagy le, sem a hideg, sem a forróság nem árt neki: mondjuk a nedvességtől óvni kell. Veteránautóknak pedig kötelező kelléke lenne, ha nem bukkantunk volna egy még illőbb darabra: 

A papír GPS

Ez az 1932-es darab jelentős haladást jelentett a papíralapú navigációs rendszerek világában. Bár az újratervezés problémáját továbbra sem oldották meg a szorgos mérnökök, a készülék már önműködően tekercselte a nagyméretű útmutatót, méghozzá adaptív jelleggel: alkalmazkodott a kocsi sebességéhez. Ez a kütyü kétségtelenül újraértelmezte a high-tech fogalmát. 

paper-gps.jpg

 

Levetett kalapunkkal a kezünkben csak ennyit fűznénk hozzá: bravó. És még egyszer bravó. 

 scrolling-gps.jpg


 

 

Forrás:

 
codesign © ideandroid.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr554021785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2012.02.01. 04:57:22

Nagyon remek posztot írtál. Nem gondoltam volna, hogy már a 20-as, 30-as években megszületés alatt volt ez a remek találmány, mely napjaink elengedhetetlen részét képezi.

Gera 2012.02.04. 13:15:03

Csak érdekességképp: lehet, hogy Anglia még nem tartott ott, de 1927-ben az USA-ban már 22 millió autó jutott 120 millió lakosra, ami kb a kétharmada a mai magyar számnak (per kopf). Durva, nem?

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2012.02.04. 17:19:12

@Gera: Tényleg meglepő, talán a T-modell sikere is magyarázza

David Bowman 2012.02.05. 10:09:09

A balfasz. Fordítva tette föl.

Hasonló elven működő puskázógépet már láttam.

David Bowman 2012.02.05. 10:10:46

A 29es válság a fogyasztói társadalom első bukása volt.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2012.02.05. 10:33:40

@David Bowman: Hát definíció kérdése, inkább (túl)termelési válságnak mondanánk, a "fogyasztói társadalom" kitételt leginkább modern értelmében használtuk. Kösz az észrevételt !
süti beállítások módosítása