Világkor

Világkor

Világkor

Pillangók az űrben, Kína és az égigérő felvonó

2010. augusztus 20. - codesign

"Dicső mennyezet és  kiterjedt erősség, arany szegekkel kirakott felséges boltozat". A felettünk feszülő ég szépségétől kábultan hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy egy egész szemétdomb kering a fejünk felett.  Pályák, szondák, és az égigérő felvonó. 

Az amerikai illetékességű DARPA, azaz a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége, amely a TCP/IP protokoll, illetve az F-117-es lopakodó vadászbombázó fejlesztésében is elévülhetetlen érdemeket szerzett, egy új és ambíciózus tervvel állt elő. 

Feledkezzünk meg a rögvalóról egy pillanatra és csodáljuk meg a grandiózus elképzelés szépségét, amely a pillangóként szálló űrszemetet titáni hálókkal fogná be és gyűjtené össze. Korántsem olyan valóságtól elrugaszkodott gondolat: A terv nagyrészt az EDDE néven ismert űrjárműre épül, amely a Star Inc. és a DARPA közös fejlesztése. Az elragadó nevű űreszköz - vagyis teljes nevén az "Electrodynamic Debris Eliminator" - egy hipermodern, repülő és manőverezhető szemétmegsemmisítő. 

 De mi is az az űrszemét ? - Gyorstalpaló

Az űrszemét kozmikus hulladék:  mesterséges holdak, űrállomások és űrjárművek leszakadt, elsodródott elemei, alkatrészei, rakétafokozatok és az űrséták során elhagyott eszközök alkotják.

Legtöbbjük nagyon apró, de a NORAD jelenleg több mint 7500 teniszlabda nagyságúnál méretesebb objektumot követ.

"A világűrben működő űreszközökre egy kisebb méretű tárggyal való összeütközés is katasztrofális hatással lehet, hiszen a becsapódás sebessége elérheti a 10 km/s sebességet is, vagyis a 36 000 km/órát."

 

Karambolok az űrben: "2009. február 10-én, a Szibéria felett 790 km magasan keringő műholdas kereskedelmi mobil távközlési rendszer részeként üzemelő Iridium műhold ütközött a Kozmosz-2251 műholddal, amely már egy évtizede használaton kívül van. Az amerikai megfigyelőhálózat mérései alapján a két összeütköző műhold kb. 600 darabra esett szét."

Az űrszemét problémaköre szerteágazó. A héten zajló konferencián - melyet a NASA és a DARPA közösen szervezett - több, mint 50 elképzelést, ötletet vázoltak fel. Az űrszemét eltávolításának módja érzékeny terület - komoly gazdasági, jogi, sőt politikai vonatkozásai vannak. 
A tervek között ugyanis szerepel aerogéllel töltött szemétvadász-gömb, pányva és űrporszívó is - de nem árt, ha mindez megvalósítható, kivitelezhető és finanszírozható formában vetődik fel. Azonkívül ha valaki űrszondák befogására képes szerkezettel áll elő, könnyen szembesülhet azzal, hogy jobb körökben űrfegyver gyártásával vádolják majd.
 

Az égi mechanika és a geostacionárius pálya - Gyorstalpaló

Végtelenül leegyszerűsítve a képet - kérem, a szakmabeliek most hunyják le a szemüket és forduljanak el - így vázolhatjuk fel az égi mechanika vonatkozó elemeit: minél gyorsabban indítunk útjára egy tárgyat, annál messzebb ér majd földet. Ha megfelelő sebességgel "hajítjuk", olyan magasságban, ahol a légkör fékező hatása már nem érvényesül, körpályán marad, folyamatos és egyenletes sebességgel zuhan, úgynevezett szabadesésben. 
 
Súlytalanság az űrben. Közkézen forgó félreértés, hogy a Föld körül keringő űrállomás személyzete azért van a súlytalanság állapotában, mert ott "nincs gravitáció". Természetesen van - gondoljuk meg, a holdat is azt tartja körpályán - azonban mind az állomás , mind a benne tartózkodó személyzet egyenletes sebességgel zuhan a Föld felé az említett körpályán, a Föld pedig - pongyolán fogalmazva - "kifordul alóluk". Egymáshoz viszonyított sebességük nincsen, tehát - akár egy zuhanó liftben - fellép a súlytalanság.
 
Az űrbéli navigációt és közlekedést bonyolítja az is, hogy a nagyobb sebesség magasabb pályára emeli a tárgyat. Nem lehet csak úgy "megcélozni" egy objektumot és "megnyomni a gázpedált". A pályák magassága meghatározza a sebességet is. 
 
A Geostacionárius egy a kitüntetett Föld körüli pályák közül - 36 ezer kilométeres magasságban a sebesség éppen a Föld tengelykörüli forgásának a sebessége, így az ezen a pályán haladó szonda mindig a Föld adott pontja felett tartózkodik. 

A DARPA terve megvalósítható és időszerű. Az űrszemét többek között az űrlift fejlesztése során felmerülő problémák egyike  - holott ez a koncepció, mely Artur C. Clarke novellájának, a Paradicsom szökőkútjainak köszönhetően lett közismert, egyre nagyobb népszerűségnek örvend. 
 
 
Lifttel az űrbe ? - Gyorstalpaló

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Egy geostacionárius pályán keringő műholdat összekötünk a Föld felszínével . Ehhez egy nagyon-nagyon erős kábelre van szükségünk. Tényleg rettentően erősre. Reményeink szerint a nanotechnológia áll majd elő az anyaggal, ami a későbbiekben a kábel anyagaként szolgálhat . A geostacionárius pályán a szonda a Föld adott pontja felett "áll", így az összeköttetés mentén felvonó működhetne. (A szondának természetesen szüksége van ellensúlyra.)
 

Az Space INc. űrjárművének fejlesztéséért felelős mérnök, Jerome Pearson szerint 12 EDDE elegendő lenne arra, hogy hét év alatt, egyenként 200-200 hálóval felszerelve, mind a 2465 ismert és 2 kilogramnál nehezebb objektumot begyűjtse alacsony föld körüli pályán.  

Az EDDE különböző módokon lesz képes kezelni a már begyűjtött tárgyakat - kilőheti azokat úgy, hogy a Csendes-Óceánba zuhanjanak, ahol a becsapódás nem okozhat károkat, vagy alacsonyabb pályára állíthatja őket, ahol a légkörbe érve égnének el.

A terv legvonzóbb vonásáról még nem esett szó: Az EDDE-k által gyűjtött tárgyak ugyanis alapanyagként is szolgálhatnak egyéb űrbéli struktúrák, űrhotelek, raktárak számára. Ugyanakkor elismeri, hogy számos nehézséget kell legyőzniük és sok technikai részletre fér rá a finomítás. Képzeljük csak el: 12 EDDE kering és manőverez az űrben hálóikkal lepkét kergetve - ehhez már forgalomirányításra, amolyan űrbéli KRESZ-re lesz szükség. A légi forgalomirányításhoz hasonlóan kell majd ellenőrizni az eddig csak statikus pályán mozgó járművek szelte űrt.

Természetesen egy ilyen képességekkel megáldott eszköz nem kerülte el a többi űrhatalom, köztük Kína figyelmét. Ismeretes, hogy a kapitalomarxista állam meglehetősen érzékenyen reagál az olyan megoldásokra, melyek az általa szűnni nem akaró lelkesedéssel hódított űrben felboríthatnák a kényes egyensúlyt.

A precíz óraszerkezeként keringő szerkezetek táncát eddig nagyrészt csak az égi mechanika szabályozta - most pedig egy amerikai szonda terelgethetné kerékvágásba őket.

Pearson megnyugtatásul közölte, hogy az EDDE-k a tervek szerint ENSZ felügyelet alatt végeznék a munkájukat, a költségeket pedig azon tagok hozzájárulásából fedeznék, melyek rendszeresen juttatnak alacsony földkörüli pályára  űreszközöket.

A Star Inc. jelenleg kiterjedt teszteket folytat, az első indítást 2013-ra teszi. Ha minden a tervek szerint alakul, a rendszer 2017-ben már teljes kapacitáson üzemelhet.

Forrás: Techworld,Wikipédia,vonatkozó irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr782239334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása