Világkor

Világkor

Világkor

A Gmail és a tű éle

2010. szeptember 18. - codesign

Kedvenc levelezőrendszerünk sem marad ki a nagy Google-pezsgésből: most a videócseten barkácsoltak egy hétvégényit. Ha élesíti a fejlesztést, máris élvezheti a tűélesnek ugyan nem, de nagyságrendekkel szebbnek jogosan nevezhető képtelefon áldásait. 

A képen egy ismeretlent épp örömmel tölt el az új funkció...

A Gmail beállításai között "Video Chat Enhancements" néven találja az új szolgáltatást. A hatás azonnali, a nagyobb felbontás és csetablak mellett próbát tehet a Google kísérleti fázisban lévő egyéb fejlesztéseivel is. Természetesen elengedhetetlen, hogy beszélgetőpartnere is élesítse a funkciót. A képminőség, ha a világ első HDR-videójával nem is vetekedhet, sokat tesz hozzá az élményhez. A Gmail stábja szerint az új rendszer ráadásul kevesebb erőforrást igényel.

Google Chrome Labs - kísérleti fázisú funkciók a böngészőben

Megragadjuk az alkalmat, hogy megemlítsük: a Chrome (7) alatt egy ideje már elérhető a Labs kiegészítés. Az "about:labs" kifejezés címsorba gépelésével hívható elő, a kínálat egyelőre csupán két új funkcióban merül ki - az oldalra helyezett, beépített lapsáv egészen kiválóan teljesít. További fejlesztések várhatóak - érdemes egy pillantást vetni rá. 

Forrás:Gmail Official Blog, Google Operating System, Lifehacker

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr72305173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.09.18. 18:55:43

Nem értem, hogy a "tűéles" kifejezés miért terjedt el a képek élességét tekintve.

A tű hegyes, a penge éles. Tehát ha már használjuk a kifejezést, akkor próbáljuk már meg egy kicsit tudatosan használni.

ergerberger 2010.09.18. 19:14:55

Úgy nézem, csak a kimenetre basztak rá egy élesítőszűrőt, nem jön át több képpont.

Emmet Ray 2010.09.18. 19:32:58

Ezen a a blogon Lifehacker, Giznodo és egyéb ilyen cikkeket fordítotok? Dicséretes.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.18. 19:37:36

@Emmet Ray: Balra található egy rövid ismertető - ott a válasz...

agyramegy: Milyen igaz ! Ugye, a kifejezés a tűhegy méretére utal és az eredmény, a kép élessége miatt használatos így - A "pengeéles kép" különösen hangzik.

taecleau 2010.09.18. 19:44:22

borotvaéles, tűhegyes

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.18. 20:14:03

A cím éppen ezzel a zavarral játszik - a "tűhegyes kép" és a "pengeéles kép" kifejezés felemás, bár elméletileg helyesebb. A tűéles kép forma azért alakulhatott ki, mert a képpontok által kirajzolt képélességre utaló érzetet kelt - amolyan szinesztetikus szerkezetű metonímiaként.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.18. 21:05:55

@ergerberger: Ez érdekes...a Gmail stábja valóban nagyobb felbontásról számolt be, sőt, azt is említették, hogy kevesebb erőforrást igényel az új megoldás...

2010.09.18. 21:21:34

@codesign: Lássuk be, ez egy szép indoklás volt. :)

Ettől még a tűéles kifejezést nem támogatom. A penge éles kép, vagy a nagyon penge kifejezés mégis jobban illeszkedik a hasonlathoz, mint a tűéles.

De nem leszek világmegváltó. Ez már beépült a köznyelvbe, annak ellenére, hogy egy igazi "képzavar" a kifejezés.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.18. 21:30:18

Valóban az...ettől találó ! Olyan keszekusza, hogy az már jelent valamit...

Goompah 2010.09.18. 22:42:14

@codesign: A magyarázatod szép, csak annyiban hibádzik, hogy már jóval a digitális korszak előtt használták a tűéles szót.

@agyramegy: "Ettől még a tűéles kifejezést nem támogatom. A penge éles kép"

Ha a tűélest egybeírod, akkor a pengeélest miért külön?
Mellesleg egészen mást jelent, ha valamire azt mondjuk, hogy "nagyon penge".

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.18. 22:58:35

@Goompah: Igaz, de a nyomtatott képek is képpontokból állnak össze...

Goompah 2010.09.19. 00:00:40

@codesign: Igaz, de a nyomtatott képeknél a képpont mérete nem az élességet, hanem a fedettséget határozza meg. Szigorúan nézve még a rasztertávolság sem feltétlen mércéje az élességnek.

Goompah 2010.09.19. 00:03:44

@Goompah: Legalábbis offszetnyomtatásnál. A magasabb minőségi követelményeket is kielégítő mélynyomtatás már kissé összetettebb, ott a csészemélység is beleszól a fedettségbe, ám a csészemélység nem független a képpont méretétől.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 03:38:30

@Goompah: De a szóképet indokolja - minél pontszerűbb, sűrűbb, minél kisebb képpontok annál jobb képminőség...

Goompah 2010.09.19. 12:28:08

@codesign: Ha nagyon akarjuk, akkor bele lehet magyarázni. De akkor sem a képpontok mérete, hanem a rácssűrűség határozza meg a lehetséges (nem a tényleges) felbontást. Nézd csak meg a mostani x ezer megapixeles kompaktok képét és rájössz, hogy a szenzor megnövelt felbontása ellenére a képélesség (tényleges felbontás) már jó ideje nem nő.

Mint írtam már, a képpontok mérete (rácsra bontáskor) adott rácssűrűség mellett nem a felbontást, hanem a fedettséget határozza meg.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 12:51:17

@Goompah: Persze, ez rendben van ! A megjegyzés egyszerűen a szókép logikájára hivatkozott...
süti beállítások módosítása