Az embert valami atavisztikus, kőkorszaki ösztön készteti arra, hogy lemerült elektromos eszközeit - némi tanácstalan szemrevételezés után - úgymond "gatyába rázza". Mintha az elektronok csupán beragadtak volna kissé és most némi bátorításra volna szükségük. A Rázdelem, a kerékpár és a pesti buszok.
Nos, a nyomtatóiról közismert japán vállalat, a Brother Industries jóvoltából a kőkori megközelítés hirtelen hipermodern technikai eljárássá lett.
A cég ugyanis - mint egy hónapja bejelentette - rázásra töltődő ceruzaelemet készített, amely ráadásul működik is. Az akkumulátor 2 részből áll: egyrészt a generátor, másrészt a töltést őrző kondenzátor tölti ki a rendelkezésre álló teret. Tekercs, mágnes, kondenzátor - mindez két ceruzaelembe építve. Egy csomag a biciklli vázára erősítve megvalósítja a kifogyhatatlan lámpa örök álmát.
A termék - 2 AA elem formájában - 3,2 Volt feszültséget állít elő, emiatt elsősorban olyan kisfogyasztású eszközökbe szánják, amelyek nem folyamatosan használják fel az elraktározott energiát. Vagy olyan cikkekbe, ahol a vibrálás folyamatos. A cég - kérem, tegyenek úgy, mintha meglepődtek volna - elsősorban a TV-távirányítókat szemelte ki. (A TV-távirányító természetesen csupán mint nemének képviselője szerepel - bármilyen távirányító megfelel). Esetleg LED-es eszközökben - biciklilámpákban - ajánlják a használatát. Arról nem szól a fáma, hány ilyen elemre vona szükség egy - mondjuk 30 LED-es fényforráshoz.
Carl Terford, a Strategic Business Insights (és a BBC News) elemzője szerint nagy jövő áll a "Rázdelem" előtt. "Nagyszerű találmány, mert a kisfogyasztású eszközök energiaellátását megoldja és a töltési frekvenciája 4-8 Hz, ami ésszerűen alacsony."
Mellékesen jegyezzük meg, hogy a zsebünkbe tett egység járás közben körülbelül 2 Hz-en rezeg. Így tehát a töltés meglehetősen heves mozdulatokat kíván - de nem kell megszakadni belé.
Képzeljük csak el - a lemerült távírányítót lustán megrázzuk, majd fásultan elváltunk az aktuális marhaságról. Azért némi energiára szükségünk lesz - a jelenlegi fázisban ugyanis 10-20 gombnyomás után újra kezelésbe kell vennünk a leülepedett elektronokat.
Nem tudni, hogy a fejlesztés mikor kerül kereskedelmi forgalomba - a cég szerint jelenleg a piacfelmérés folyik. Néhány pesti buszba tömegesen beépítve azonban megoldaná a tömegközlekedés gondjait - a pislákoló fényeket legalábbis szinten tartaná.
Forrás:BBC News, Popular Science