Világkor

Világkor

Világkor

Még mindig jobb, ha két hét múlva lőnek fejbe

Mire jó a vízágyú ?

2012. október 02. - codesign

Tisztában vagyunk vele, hogy a fejlett társadalmak nem lehetnek meg valamirevaló vízágyú nélkül, Kína elkötelezettsége pedig megkérdőjelezhetetlen: kedvelt üdvöskéjüket ugyanis már évek óta  "sugárhajtóművel" működtetik - biztos, ami biztos alapon. 

 

A sokoldalúságáról elhíresült high-tech eszköz nemes küldetést tölt be: a Henan tartománybeli Luoyang City tűzoltóságának legújabb büszkesége a felhőkarcolókban kiütött tüzek oltásában segédkezik, a szíve és lelke pedig tényleg egy átalakított sugárhajtómű: négy tonna vizet bocsájt ki percenként. Írd és mondd - Kína az új Japán.

 

 
Közel 100 millió lakosával Henan a legnépesebb tartomány az országban. Nevét ("a folyótól délre") a tartomány északi részét átszelő Sárga-folyóról kapta. A tartomány székhelye és legnagyobb városa Zhengzhou. Henant hagyományosan a kínai civilizáció bölcsőjének tekintik.

 

Árcéduláján a viszonylag magasnak mondható 456 000-es szám áll, persze dollárban. Akárhogy is, megéri, tekintve, hogy a leírás szerint a víz brutális sebességgel lövell ki belőle - nagy távolságban is hatékonyan választja el a tüzet annak oxigénforrásától. Az ágyú majdnem teljes körben fordul, hatótávolsága pedig 120 méter. Azaz százhúsz méter. A magunk részéről örülünk, hogy nincsenek felhőkarcolóink. Ki tudja, kinek mi jutna az eszébe.

 

A kínai újdonság magyar elődjéhez hasonló elven működik: "Az így generált fúvó hatás legalább akkora, mint a feltörő olaj-, vagy gázsugár sebessége, így egyszerűen arrébb tolja az olaj, illetve gáz lángoszlopot. Másrészt a sugárhajtóműből kiáramló gáz oxigénben szegény, tehát az égés intenzitását csökkenti, mintegy megfojtja tüzet. Miközben a nagy sebességű forró gázsugárba 3 csőből nagy mennyiségű vizet juttatnak, a gázsugár a nagy sebesség miatt a vizet elporlasztja. A magas hőmérsékletű porlasztott víz egy része gőzzé alakul, azaz hőt von el, ezzel csökkenti a fáklya újra gyulladásának lehetőségét.
 
A gáz-, vagy olajkút átizzott fémalkatrészei az ismételt lángra gyulladást idéznék elő, ha a sugáráramban porlasztott víz ezek hűtéséről nem „gondoskodna”. A gőzzé váló víz terjeszkedik, a légneművé váló víz térfogata 1654 szeresre nő. Ez a folyamat a tűz táplálásához szükséges oxigén (levegő) áramlását akadályozza."

 

Apropó: felhőkarcolóink ugyan nincsenek, de volt és van turbóreaktív oltóeszközünk. Sugárhajtómű egy Zil hátán - a kínai monstrumot működés közben is bemutató videó után:

  

A magyar előd és leghíresebb esete
 
Bangkok Charlie hívta fel a figyelmünket arra a nem elhanyagolható tényre, hogy nekünk, magyaroknak is okunk van a büszkeségre: A szegedi tűzoltóság már a 70-es évek óta rendelkezik a modern kínai társához hasonló elven működő berendezéssel. Az eszköz igazi műremek és ipartörténeti érdekesség.
 
 
A szovjet mérnökök leleményessége már-már hírhedtnek minősíthető: nem mintha lett volna választásuk. Rögvest fel is rémlik az idézet, amely ihletük forrását a rendszer humánumában jelöli meg:  Jakovlev, a neves orosz tervezőiroda alapítója emlékezik meg egy látogatásról, amelyet főnökével egyetemben tett Sztálinnál 1942 nyarán. Emlékei szerint a Generalisszimusz tajtékzott dühében néhány gyár áttelepítésének késése miatt, majd - egy bizonyos ellenállhatatlan módon - két hetes határidőt sugallt. A főnök biztosította a főtitkárt, hogy elkészülnek az adott időn belül. Amikor Jakovlev a folyosón kétségbeesetten kérdőre vonta felettesét a betarthatatlan ígéret miatt, az lakonikus tömörséggel csupán azt válaszolta: "Nézd, még mindig jobb, ha két hét múlva lőnek fejbe minket."

Mellékesen: A gyár két héten belül áttelepült.

Nos, ugyanez a furmány a későbbiekben sem kopott ki a szovjet műszaki értelmiségből. Amikor az egyre intenzívebb szénhidrogén-kitermelés miatt felmerült az igény egy hatékony oltóberendezésre, a mérnökök nemes egyszerűséggel a szovjet ipar oszlopára, egy ZIL teherautó platójára telepítették az első kezük ügyébe kerülő sugárhajtóművet, majd a mellékelt használati útmutatóban kifejtették, hogy a vizet a felpörgött hajtóműre kell locsolni.

Ennek az eszköznek kapták meg a felújított, továbbfejlesztett változatát a szegedi tűzoltók: a turbóreaktív, forgatható és emelhető-süllyeszthető hajtómű büszkén magasodott az átalakított ZIL hátán - és igencsak hatékonynak bizonyult.

 
 
A bevetések közül a legismertebb az 1979-es Zsana Észak 2. gázkút, ahol az oltás több mint 20 napig tartott. Az 1998-as nagylengyeli CO2 kút, ahol nem oltani, hanem melegíteni kellett a kút fémrészeit – és az 1999-es Pusztaszőlősi gázkút, ahová csak kivonultak.
 
(Forrás: Autopro)
 
Gáz van Zsanán! - Amíg elhallgat a kút

A zsanai eset eposzokba illő, a résztvevők teljesítménye mellett pedig nem lehet szó nélkül elmenni: a lángokba borult olajkúttal majd félezer ember küzdött 1979 telén, több, mint húsz napon át.

"Kisebbfajta háborút vívtak a lángokkal és a nagynyomással a kitörés elfojtásán dolgozók. Váltakozó sikerrel. A február elsejei tudósításból például kiderült: „A keddi akciót követően, miután a páncélos rohamlöveg lerepítette a lyukfejre dőlt kitörésgátlót, megváltozott a tűz viselkedése, a függőleges lángsugár meghosszabbodott, de sajnos az oldalirányú kifúvás is megmaradt.”
 


Már itt megjelenik a zsanai csata egyik főszereplője, a turboreaktív oltóberendezés. Az E-2-es kúttal közvetve vagy közvetlenül félezer ember küzdött, hoztak 18 tonna szénsavat Répcelakról, óránként 2800 liter vizet használtak fel. Tizenkét nap után eloltották a tüzet, de aztán az újra belobbant, és még csaknem ugyanennyi időre volt szükség a gázkút lezárásához. Végül aztán 23 nap után csak sikerült megszelídíteni a kutat. Rákerült a kitörésgátló, 100 atmoszféra alá csökkent a gáz nyomása. Erre még Kutyepov, a szevasztopoli szakértő is csak csettinteni tudott: „húsz kisebb-nagyobb kitörés van a hátam mögött, de ez volt a legmakacsabbak egyike”. Az utolsó helyszíni tudósítás végén az orosházi brigád parancsnoka, Csák István az őt faggató Tamás Ervinnek így válaszolt: „– Elismerés? Hallgat a kút.”
 
A zsanai oltás tárgyi emlékei a Magyar Olajipari Múzeumban tekinthetőek meg.
 
(Forrás: NOL, MOM )

 

Forrás:PopSci, Engadget

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr42621289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása