Világkor

Világkor

Világkor

Messages: a Facebook forradalma

2010. november 15. - codesign

Várható volt, hogy Mark Zuckerberg ma jelenti be a Facebook új, "modern üzenetkezelő rendszerét", a Facebook Messages-t. Váltig állítja, hogy nem email-szolgáltatásról van szó - inkább a formátum megújulásáról. Régi kedvencünk új köntösben.

 

Mi a különbség a Facebook új kommunikációs rendszere és a hagyományos levelezés között ? Nos, az új közösségi szolgáltatás magába épít mindent, amit csak hirtelenjében fel tudunk sorolni: az emailt, a Facebook üzeneteket, az sms-t, és egyéb klienseket. Talán még a voip-telefon is komoly szerepet kaphat a későbbiekben. Ma a felhasználó itt csetel, ott hanghívást folytat, emitt kommenteket ír és amott a státuszfrissítéseket böngészi - ezentúl egységként kezelheti a kommunikáció elemeit: minden meghatározott mozzanat ugyanazon információáramlás részévé válik.

A rendszer vázát természetesen a @facebook.com email cím jelenti, de a használata nem kötelező - akár Gmail üzeneteinket is átirányíthatjuk majd. Az iPhone Facebook-alkalmazására is útban van már a megfelelő frissítés.

Elsőre is komoly különbségeket fedezhetünk fel a Facebook Messages (Facebook Üzenetek) és a megszokott email-formátum között: inkább érződik csetnek, mint bármi másnak - nos, sok esetben egyszerűen az is. A rendszer minden kommunikációt rögzít, minden párbeszédet, amit egy bizonyos személlyel folytatunk az adott helyen - és egyetlen vezérfonalra fűzi fel azt a számunkra. Amolyan társalgástár: a beszélgetés egész folyamata - minden formájában - elérhető és visszakövethető lesz.

 

A Social Inbox nevű fejlesztés felelős a közösségi kommunikáció élményéért: kapcsolati szintek szerint szűri és válogatja beérkező üzeneteinket, előnyben részesítve a hozzánk közelebb állóktól - magyarán a kapcsolatainktól - érkezőket. Ez igazán remek funkció - az alapbeállítás szerint csupán az ismerőseink (és az ő ismerőseik) leveleit láthatjuk. A "szemét" (vagyis a Facebook-körön kívülről érkező anyag) külön mappába kerül. A kapcsolatok természetesen egyedi módon helyezhetőek egyik mappából a másikba (ami azoknak hasznos, akiknek számos ismerőse nem tagja a Facebook közösségének). A funkció erősen emlékeztet a Gmail Priority Inbox nevű szerzeményére: egy szempontból azonban komoly előnyt élvez vele szemben: a Facebook rendszerében készen áll a közösségi-térkép, amely igen hatékonnyá teheti a válogatást.

Zuckerberg határozottan kijelentette, hogy nem a Gmail ellenfelének szánják az új rendszert. Akárhogy is, a közösségi oldal olyan jövőbe tekint, amelyben az email - a hagyományos formájában - már átadta a kommunikációban betöltött helyét a nagyrészt élőben zajló, integrált rendszerű és a közösségi hálón alapuló információcserének. Ki fog derülni. 

 

Forrás:Gizmodo

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr852451017

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tökéletes spammentességet ígér a Facebook új levelezője 2010.12.04. 22:20:26

Az új szolgáltatás korlátlan tárhelyet és gyakorlatilag tökéletes spammentességet ígér

Trackback: Tökéletes spammentességet ígér a Facebook új levelezője 2010.12.04. 22:20:25

Az új szolgáltatás korlátlan tárhelyet és gyakorlatilag tökéletes spammentességet ígér

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.15. 21:11:51

"olyan jövőbe tekint, amelyben az email már átadta a kommunikációban betöltött helyét az élőben zajló, integrált rendszerű és a közösségi hálón alapuló információcserének."

Az email-ben éppen az a jó, hogy nem élő, és aszinkron lehet foglalkozni vele, amikor éppen alkalmas és kedvem tartja. Én ezt kedvelem benne, remélem nem lesz olyan jövő, amikor már mindenki csak élőben lesz hajlandó csetelni.

Merras · http://miyazakijun.hu 2010.11.15. 21:20:18

Hasonló forradalmi dolgokat hallottunk a Google Wavesről is, ami egyébként frankó cucc is lehetett volna - éppen csak a népek voltak konzervatívabb felhasználók egyelőre.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.11.15. 21:23:43

@agyvihar: Igen, az egész elképzelés hihetetlenül hajaz a Wave-re, kivéve talán a közösségi alapokat. Éppen ezért lehet esélye, mert fordítva lát neki a feladatnak...

@Merras: Egyetértünk - hiányozna a mail

Alikam 2010.11.15. 21:25:08

Nincs helyátadás..., a Wave is ebbe bukott bele, mert azt hitték, hogy az emberek majd "hirtelenjében" leszoknak az email-ről.

Ahogy előttem is kifejtette a hozzászóló, pontosan az az egyik nagy előnye, hogy én döntöm el, mikor olvasom el, mikor válaszolok rá és ez egy cseppet sem befolyásolja az információ értékét illetve ebből következően stabilnak tekinthető az információ-áramlás.

Illetve természetesen jelenleg a legjobban ellenőrizhető szolgáltatás. SMTP, Exchange, fejléc, delivery status stb. stb.

Fejleszteni lehet, de aki arra készül, hogy az emailt kiüsse a nyeregből az eleve egy számára vesztes csatába bonyolódik.

butcher__ 2010.11.15. 21:28:24

Egyetértek az előttem szólókkal. Akkor lesz menő amikor a wave is.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.15. 21:32:47

A Wave fő fejlesztője nemrég ment át a Google-től a Facebook-hoz. Gyaníthatóan azzal csábították oda, hogy ott újra megpróbálhatja a dolgot.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.15. 21:40:15

@Merras: no igen. Nekem is valami ilyesmi jutott eszembe. Sajnos annyira undorodom a faszbúktól, hogy tesztelni csak akkor fogom, ha már nem lesz más e-mail szolgáltató a neten. :D

2010.11.15. 21:40:38

Én már a FB-t is utálom, pláne az ötletek amik onnan jönnek.

Félre a tréfával, az e-mail lecserélése mára szinte lehetetlen. A polgári üzenetküldés egy bizonyos százalékát le fogja tudni fölözni biztos a megoldás, de csakis egy bizonyos korosztály tagjait, akik nagy mértékben használják a FB-ot.

Ugyanakkor soha egy cég nem lenne olyan hülye, hogy levelezését átrakja a FB szervereire. Márpedig lehet itt akármilyen ingyenes a FB, a GMail, a lényeg ugye, hogy a cégek fizessenek egy megbízható, nagy kapacitású, mindig elérhető rendszerért. Hogy lehetne megbízható bármi is, ami úgy indul, hogy az összes emberrel megosztok mindent?

A FB egy felfújt lufi. Talán pont most van a csúcson, esetleg még 1 év, de ez nagyobbat fog durranni mint bármi más. Talán, ha kiviszik a tőzsdére, pont akkor fog elbukni végleg. Én személy szerint ennek örülnék.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.11.15. 21:54:19

Nem tartom jó ötletnek, mert nem vagyok híve ezeknek a közösségi oldalaknak.

arsen 2010.11.15. 21:59:52

De jó, mennyien vagyunk. :) Én most határoztam el, hogy megy adblockba minden ami facebook. És válaszolni se fogok @facebookra, mert még arról se vagyok hajlandó informálni ezt a gusztustalan vállalatot, hogy élő a címem.

Pilu · http://www.stonebridge.hu/pilu 2010.11.15. 22:07:51

1. A technika arra hivatott, hogy valós (emberi) igényeket szolgáljon ki. Megfordítva sohasem működött/működhet, azaz ha a technika próbálja megmondani, hogy mi legyen az igényem az tuti bukta.
kb. 4000 hasonló kezdeményezés volt az elmúlt öt évben.

2. Minden közösségi oldalnak megvan az életciklusa.(Többek között azért, mert 50-70 ismerősnél többre nincs igényünk hosszútávon, illetve többet "nem tudunk kezelni"). Idővel mindegyik közösségi szájt megy a kukába, így a Faszbuk is. Öt év múlva ugyanúgy röhögünk rajta, mint most a(z) (I)wiwen.

ineralisi · http://degzfigyelo.blog.hu 2010.11.15. 22:16:48

Nem fogok érzékeny dolgokat a fácséra bízni. Még olyan üzeneteket sem küldök ott, amik esetleg kellemetlenné válhatnak valamikor (mert a fiókot eltávolítani nem egyszerű dolog, és tulképp semmi nem garantálja, h valóban el is lesz távolítva, meg azt sem, h akinek küldtem az "véletlenül" nem osztja meg az üzenetet az egész világgal). Szólni szoktam, h ezt inkább emilben, ha már nagyon mondani akarom (és kérek emil címet), vagy szóban szkájpon. "A rendszer minden kommunikációt rögzít, minden párbeszédet.." - na ebből meg abból, mennyire lazán bánik az én dolgaimmal, következik, h erősen szűröm, mit bízok rá: semmit. Marhulás szinten van az egész, az is marad, sőt semleges marhulás, mert az is világos, ha melóra jelentkezem, rutinból rám fognak keresni a fácsén (nem a wiwen, mert akkor eleve nem nekem van kitalálva a hely). Még az emilcím, amin regelve vagyok az is egy olyan gmail-fiók, ami csak emiatt van. Nem vágom, mitől lenne gugli-gyilkos, sztem két teljesen különböző dologról beszélünk, amit nagyon egészségtelen 5let összemosni.

..és igen a @fácsebuk mailekre nincsen válasz, amit rögzíthetne a rendszer, max egy rövid üzenet: küldj emilt.

jorgecosta 2010.11.15. 22:19:33

noha a cégek valóban nem fognak erre átállni, azt szerintem badarság volna állítani, hogy a freemailt és társait nem üti ki.
hát hol van egy átlag, csak webes emailklienst használó juzer attól, hogy tudja, mi az az smtp? még rendesen címkét sem tud létrehozni egy gémélben sem!
a vév önmagában remek ötlet volt, nagyon rossz bevezetéssel, de a fészbúk esetén eleve más lehet a célközönség, eleve olyan helyre van integrálva, ahol amúgy is 24/7-ben fentvagy, és sokkal jobb, mint bármi, amit eddig használtál.
szerintem illyen szempontból érdemes vizsgálni.
fölösleges azzal jönni, hogy épp egy számítógépet jobban ismerő arcnak mi a véleménye a közösségi szájtokról, mert attól, hogy linukszom van, még szebb a mek.
ez van. viszont senki nem kényszerít semmire.

nyehehe 2010.11.15. 22:25:37

"A rendszer vázát természetesen a @facebook.com email cím jelenti,"

és ezt hogy kell elképzelni?
A milliónyi John Taylor-ok (vagy nálunk a Szabó Jánosok) kapnak egy sorszámot is a végére?

jorgecosta 2010.11.15. 22:26:39

@Pilu:
1 miért tuti bukta?
2 most kezdődött a közösségi szájtolás pár éve. mi utal arra, hogy megy a lecsóba, mikor nem volt még előzménye neki?

jorgecosta 2010.11.15. 22:27:31

@nyehehe: más doméjnnél hogy van? gmail, yahoo?

nyehehe 2010.11.15. 22:31:07

akkor most választható lesz az emailcím? Csak mert eddig az volt, hogy a usernévből generálnak egy facebook-os emailcímet.
vagy csak a asorszámot választhatom mögé? NA mind1. Engem hálisten nem érint, mert elég egyedi a vezetéknevem. (de azért sokak most kezdhetik a tülekedést a jobb emailcímekért)

Borzasztó Károly 2010.11.15. 22:32:21

valószínűleg a Google is kitalál valami "ütőset" :)

jorgecosta 2010.11.15. 22:34:38

@nyehehe: igen, pl. már most is lehet választani egy egyedi sztringet, amit facebook.com/ után írva az adott profil jön be. azt gondolnám, hogy automatikusan ez lesz a lokális tagja az emailnek.
egyébként a csoportok is megújultak, és tetszés szerint választott előtagú csoportnak már lehet most is emailt küldeni a csoport@groups.facebook.com-ra. igaz, kicsit döcög még az is.

zadir · http://ulloi129.wordpress.com 2010.11.15. 22:36:19

@Pilu: ezzel nem értek egyet, a technika fejlődik, az emberek pedig eldöntik, (vagy a marketingesek rádumálják őket) arra, ami érdekes számukra.

zadir · http://ulloi129.wordpress.com 2010.11.15. 22:39:04

@muhaddib: a technikában semmire nem mondanám, hogy lehetetlen, a történelem számtalan példát hozott már arra, hogy egy új találmány, ami adott pillanatban teljesen értéktelennek, és feleslegesnek tűnik, később nélkülözhetetlenné válik.

jorgecosta 2010.11.15. 22:44:12

@muhaddib: erről jut eszembe, hogy a gmailnek igenis van cégek számára elérhető fizetős szolgáltatása. megtartod a saját domained, de gyakorlatilag egy céges gmailt kapsz, mellé persze docs, naptár, stb..

sanya18 2010.11.15. 23:07:12

persze, kérdem én hogy fogja azokat a leveleimet felhasználóhoz rendelni aki nem FB tag? manuális bevitel vagy borul az egész? szvsz ez messze nem nagy dobás, de meglátjuk mi lesz belőle

ineralisi · http://degzfigyelo.blog.hu 2010.11.15. 23:11:13

@jorgecosta: A GoogleApps ötven emberig ingyenes. Ha figyeltetek, akkor feltörtek egyszer ( index.hu/tech/net/2009/07/16/feltortek_a_twittert/ ) egy GAccount-ot (username: username, password: password), és hozzáfértek a Twitter fejlesztőinek kényes doksijaihoz, mert ők is gmail-t használtak. Közös melóra elég jó, főleg ha linux-os, windows-os meg mac-es emberkéket kell összedolgoztatni, és szeretnéd elkerülni a "nem tom megnyitni a .doc-ot", "szétesik az egész", "nem telepíthetek a gépemre programot", meg hasonló idegölő marhaságokat.. Kreatívan, ésszel használva elég hasznos. Nekem pl. van olyan projektem, ahol a levelezés meg egy-két dolog továbbra is saját szerverről megy, de a weblap az google (hekkelgesse azt, akinek kedve van hozzá) - el van osztva. Évi 1,42 Eur (a domain) és kész a projekt honlapja kb négy óra alatt. Ez azért sztem nem rossz..

sergiocorbucci 2010.11.15. 23:21:47

ennek örömére töröltem magam a fészbukról

Pilu · http://www.stonebridge.hu/pilu 2010.11.15. 23:27:29

@jorgecosta:

Friendster, Orkutra, Myspace. - Az utóbbi éppen most akar meghalni, az Iwiw.hu meg most kapja a szemfedőt, bár két éve még volt olyan hülye, aki 4 millió Eurót adott érte. Szerinted, most mennyit érhet?

A Fácsebuk semmi olyat nem tud, ami már eleve ne lenne adott. Csetelhetsz, levelezhetsz, kommunikálhatsz, virtuális csoportot kreálhatsz... Kafa, de melyiket nem teheted meg egyébként? Megnézheted a Marikáék harmadik gyerekéről készült DSC_478-as jpg-et? Kiváló..:) Ja, hogy bejelöl az ált.iskolai évfolyamtársad? Király, de a harmincadik "fogalmam sincs, hogy ki ez" kapcsolat után inkább teher, mint előny. A fácse egyetlen ereje az újdonság, de az nem tart soká...

És a jelenség pszichológiája: Az embernek nincs a valóságban néhány tucatnál több "havi gyakoriságú" ismerőse és ez nem véletlen: ennyire van szüksége. többet a virtuális térben sem tud "eltartani".

szita szita péntek 2010.11.16. 00:26:37

Szerintem a Facebook most van a csúcsán. A folyamatos innováció, előre menekülés a részükről szükségszerű. Nyilván lesznek használói is az "új csatornának" - én nem leszek köztük. Az biztos, hogy ez nem adja meg a kegyelemdöfést a jó öreg e-mail-nek. Engem - a ha úgy tetszik vaskalapost - az zavar az egészben a leginkább, hogy állandóan forrongani, megújulni látszik ez a terület - holott épp a szabványosulás felé kellene elmenni már végre. Az e-mail egy bejáratott, működő, nagyjából szabványos cucc. Mindenkit egy módon érhetek el vele és úgy mindenkit elérhetek. A kommunikáció többi területén sem világmegváltásra lenne már szükség, hanem standard-re.

finalNmbr 2010.11.16. 00:29:59

fb bukni fog (nem ez miatt.. ) szerintem

arsen 2010.11.16. 00:41:10

@Pilu: iWiW nálam sokkal szimpatikusabb lett, mióta facebook ilyen agresszíven nyomul. iWiW pl. soha nem túrta a postafiókomat, iWiW nem akarja lenyúlni a levelezésemet se, iWiW-nek nincsenek ilyen rusnya kék dobozai, és nem spammeli teli velük az egész webet, ahol megfordulok. És most lesz redesign, kiváncsi leszek rá, még akár be is jöhet!

Egyébként én elképesztőnek tartom, hogy ennyien írnak pozitív hangvétellel a facebookról, akik pedig nem facebook alkalmazottak. Miközben mindannyiunk (except facebook-partner marketing) érdeke, hogy tovább lehetőleg már ne növekedjen, inkább forduljon a trend, és szépen lassan a profilok törlése váljon menővé. A facebook hátrányairól kellene cikekzni, hogy mennyire időrabló, hogy milyen lehetőségek vannak helyette, hogy mennyi veszélye van, hogy ebben az esetben kifejezetten javasolt a paranoia, hogy mennyire közel hozza az orwelli világot... van egy olyan érzésem, hogy aki facebook júzer, az csak hallott az 1984-ről valamit, de nem olvasta igazából.

fbal02 2010.11.16. 00:58:49

A facebook is az iwiw sorsára jut egyszer, csak egy picit több idő kell hozzá.
Már most sem hordoz magában olyan izgalmat és újdonságot, mint néhány éve. Sőt, néha kifejezetten kellemetlennek érzem ezt az egész "majomkodást". Eljön majd az az idő is, amikor ez is cikinek fog számítani, pont mint az iwiw.

Mr. Pink2 2010.11.16. 01:45:51

@Akik szajkózzák, hogy hülyeség az e-mailt lecserélni.

Látszik hogy nem próbáltátok ki a wave-et. A wave nem lecserélni akarta az e-mailt, hanem továbbfejlesztette, összetettebbé tette. Tévedés hogy csak élőben lehetett csevegni. Ugyanazt tudta mint az e-mail, plusz egy csomó dolgot (pl. pluginek az e-mailben).

Az volt a probléma vele, hogy technológiájából következően nem volt kompatibilis más levelezőkkel, így csak akkor látszott volna az előnye, ha mindenki lecseréli a levelezőjét wave-re. Ahogy a Segway is forradalmasíthatta volna a közlekedést, csak ott bukott meg, hogy újra kellett volna szervezni/építeni hozzá az utakat.

Ezt a Facebookos megoldást nem ismerem, de céges felhasználásra kevésbé látom esélyesnek mint a wave-et.

igenember 2010.11.16. 02:31:24

Az IM és email két külön műfaj. Már vagy 20 éve, és sztem így is marad.

Azt kellene megoldani, hogy szabadon és ingyen tudjak küldeni és fogadni SMS-t internetes email címről telefonszámra meg vissza, chat szerűen. Na ehhez kell a nagy manitu.

Ameddig ez nincs meg addig leszarom hogy freemail, hotmail, postagalamb vagy gmail. Azok mind mind egy egyszerű fapados email kliens, amit már 20 évvel ezelőtt egy sima pine-nal meg tudtam oldani. Mondjuk akkoriban nem volt ilyen egyszerű internetes mailboxot szerezni.

lárvalányhaj 2010.11.16. 07:43:59

@Pilu:

"1. A technika arra hivatott, hogy valós (emberi) igényeket szolgáljon ki. Megfordítva sohasem működött/működhet, azaz ha a technika próbálja megmondani, hogy mi legyen az igényem az tuti bukta.
kb. 4000 hasonló kezdeményezés volt az elmúlt öt évben."

www.twitter.com

:P

dei · http://erdei.aplus.pl 2010.11.16. 08:32:16

Nincs ezzel semmi baj. Aki maradéktalanul megbízik a FB-ben, vagy tök nem érdekli a biztonság, annak hajrá.
Én soha nem bíznám a levelezésemet a FB-ra, ahogy a FB bejegyzéseimet sem gugli mélre.

stupidlovesong 2010.11.16. 08:36:13

hát a myspace, orkut, iwiw stb. pont azért döglenek ki, mert a különböző helyeken kezdő emberek végül mind átvándorolnak a facebookra. ami meg ugye öngerjesztő módon odavonz még többeket, mert ott van mindenki. szóval ezek itt okok, nem analógiák valójában.
amúgy meg nyilvánvaló, hogy a facebookban nem a facebook az érdekes, hanem az ember ismerősei, azok meg olyanok, amilyeneket szerez magának az ember, nem a facebook hibája, mint ahogy arra se a facebook kényszeríti az embereket, hogy kellemetlen dolgokat írogasson meg hogy az áltiskolai takarítónővel bezárólag mindenkit bejelöljön, aztán panaszkodjon, hogy tele van spammel meg mindenki lát mindent.
majd mindenki átesik az izgulékony perióduson, és kiderül, hogy a facebook tényleg csak médium, azok közül meg a jobbak közül való, épp csak pont az internet álarcosbál/dühöngő jellegét számolja fel, és teszi valóságkonzisztensebbé, amihez ugye fel kell nőni.

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2010.11.16. 08:36:19

@lárvalányhaj: Apple, HDTV, Ferrari, Louis Vuitton, illatos és színes budipapír stb. stb. stb.

Blogger Géza 2010.11.16. 09:44:29

Szerintem ez az egész csak egy sima költségcsökkentő projekt a CIA/Moszad részéről. Így sokkal hamarabb és kevesebb emberrel be tudják gyűjteni az információt, ami kell nekik. :)

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.11.16. 11:29:05

Bizonyára hasznos szolgáltatás lesz, de csak akkor, ha a felhasználók az alapvető adatvédelmi ajánlásokat betartva használják. Fontos lenne, hogy mindenki lássa azt, hogy egyre inkább az adataink összekapcsolása, az információk összevezetése jelenti az egyik legjelentősebb veszélyforrást személyes adatainkra.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.16. 15:39:03

@Blogger Géza: hiányzott valaki, aki zsidózni kezd. :D

miklossss 2010.11.17. 10:22:18

@mindenki: az első 10kommentet olvastam el, és mindenki azon csámcsog hogy "hehh ugyse üti ki az email-t" benne van a cikkben hogy a Zucki bácsi is mondta hogy NEM az email ellen inditják..
süti beállítások módosítása