A Hold porát egy tucat ember taposta már, oda viszont, ahol James Cameron forgat majd térhatású jeleneteket az Avatar készülő folytatásához, ezidáig csak két ember merészkedett. A rendező a valaha volt legmerészebb díszletet álmodta meg: a Föld legmélyebb pontjára, a Mariana-árokba tart és mellékesen bezsebeli az útért járó tízmillió dolláros X-Prize díjat is. Kellemest a hasznossal.
Az X-Prize alapítvány a Trieszt útjának ötvenedik évfordulójára hirdette meg pályázatát. Tízmillió dollár üti annak a markát, aki képes két ismételt merülés során elérni a Mariana-árok mélységeit. A kép Cameron merülőhajójának vázlata.
Nincsen alatta mélység, csak felette magasság
A felfedezések és expedíciók történetének talán legkevésbé ismert epizódja a tengerek mélyének meghódítása. A Mariana-árok legmélyebb pontján fekvő Kihívás-szakadék (Challenger-mélység) 10911 méterre van a felszíntől - mélyebben, mint amilyen magasra a Mount-Everest nyúlik a tengerszint fölé. Elképzelhetetlen viszonyok uralkodnak itt - minden négyzetcentiméterre egy tonnánál nagyobb súly nehezedik. Mondják, naprendszerünkben a Vénusz a legellenségesebb bolygó, ám légkörének nyomása csupán töredéke az árok iszonyatos erőinek. Nincs élő szervezet, amely ilyen környezetben sikerrel élne túl - vették bizonyosra tudományos körökben, hozzátéve, hogy ilyen körülmények között valószínűleg már az oxigén sincs jelen. Nos, tévedtek - de ne szaladjunk ennyire előre.
A szakadék meghódítása olyan teljesítmény, amely mellett nem mehetünk el szó nélkül. Adózunk hát annyi tisztelettel, hogy leírjuk a pontos dátumot is: az alábbi képen látható Jacques Piccard svájci mérnök, társával, Don Walsh-al egyetemben 1960 január 23-án érte el az árok talaját maga építette lenyűgöző batiszkáfján. Aki felkapta a fejét, nyugodjon meg - mielőtt Cameron épülő hajóját részleteznénk, vetünk egy pillantást erre a szerkezetre is.
Léghajó a víz alatt
Milyen hát az a szerkezet, ami elviseli az irtóztató nyomást, amelyben két ember ilyen mélységekbe merül és - hogy Kennedy-t idézzük - biztonságban vissza is tér onnan ? Zseniális, természetesen, ahogy Cameron saját hajója is az lesz, egészen egyszerűen azért, mert a sikerhez annak kell lennie.
A Piccard-batiszkáfot Olaszországban gyártották le, majd az USA haditengerészete vásárolta és lajstromozta be - a rekordkísérletre is az ő felügyeletük alatt és színeikben került sor. Az elnevezés voltaképpen mélységi hajót, "mély hajót" jelent, utalva egyúttal a kategória céljára is, a mélységek kutatásának feladatára.
A hajót leleményes módon két részből állították össze: a felső, szivar alakú részt tízezer liter benzinnel töltötték meg a hajó úszóképességének fenntartása érdekében. Voltaképpen nem volt más, mint egy vízalatti léghajó - a benzin ugyanis könnyebb a víznél, így felhajtóerőt biztosít, viszont a levegővel ellentétben nem összenyomható, így a batiszkáf felső része megőrizte alakját és úszóképességét. Igen ám, de akkor hogyan süllyedt a szerkezet ? Nos, a hajót 9 tonna fémmel terhelték, amelyet a pilóta a tengerfenéken - amolyan homokzsákként - ledobhatott.
A hajó alsó része egy acélgömb, igazi Krupp-gyártmány, mintha Verne írta volna meg, és alig 2,1 méter átmérőjű. Összességében 177 tonnányi súlyt kellett elviselnie - ebben a német ipari legenda nyújtotta garancialevél mellett kis mérete és gömb alakja segítette. Még a legmodernebb, titánborítású tengeralattjárók sem merülnek ilyen mélységeknek a közelébe sem - számukra az Ultima Thule általában egy kilométer.
A nyolc órás merülés során a fenéken csupán 20 idegtépő percet töltöttek el a kutatók: A plexiüveg kémlelőnyíláson keresztül azonban megdöbbentő látvány tárult a szemük elé: a kopár sziklák felett élőlények úsztak a fotonoktól sohasem háborgatott végtelen sötétben: lepényhal és garnélaszerű teremtmények. Az élet még ilyen mélységekben is meghonosott - ez igen meglepte a tudományos közvéleményt.
Amit Hercules bír, azt tegye meg
Na de miképp is követné a rendezőnk az elődök példáját ? Nem a Trieszt fedélzetén - azt már a haditengerészet múzeumában őrzik. Új megoldás után kellett néznie tehát - ausztrál mérnököket bízott meg az útra alkalmas járgány lakatolásával. Nem tudni pontosan milyen lesz a készülő jármű - annyi bizonyos, hogy hasonlítani fog Steve Fossett, a repülőgépbalesetben eltűnt amerikai milliomos, aviátor és felfedező négymillió dollárból épült Deep Flight Chalenger nevű szerkezetéhez - ez a prototípus nem kezdte el a tengermélyi teszteket, jelenleg egy San Francisco-i cég, a Hawkes Ocean Technologies birtokában van. A Hawkes nyilatkozata szerint, ők nem dolgoznak együtt a rendezővel, de elismerte, hogy korábban már kapcsolatban álltak hasonló technikai megoldások kapcsán.
Ezt a merülőhajót szénszálas és kevlárburkolattal látták el, nyomásálló gyantából készült kupola fedi. A hírek szerint Cameron járműve szénszálszerkezetből és üveggyapotból áll majd. A Trieszttel ellentétben nem passzívan merül, hanem irányítható módon közlekedik, elektromos motorjainak köszönhetően a mélyben is manőverezhető.
Az úttörők - még nem Hollywood
Azért a víz az úr
Hogy mit lát majd Cameron, ha sikerül a vállalkozás ? Nos, nem tudjuk biztosan: a Holdról jobb térképeink vannak, mint a Csendes-óceán mélységeiről. Egyes kutatók biztosra veszik, hogy nagytestű élőlények otthona a mélység, mondjuk óriás polipoké. Más, kevésbé kutatók, tengeri szörnyekre gyanakodnak, esetleg orosz tengeralattjárókat sejtenek a mélyben. Akárhogy is: a "Bloop" néven elhíresült, pár éve szonárral elfogott és a mélységből érkező rejtélyes hangsorozat titkára fény fog derülni. Ez a grandiózus terv azok után, hogy az új Titanic-expedícióra nem hívták meg, különösen fontos lehet a rendező számára. Bizonyítani akar: a víz még mindig az ő világa. Azért őszintén reméljük, hogy vannak tervei a Holddal is: 12 nem egy tucat.
Forrás: Daily Mail, Slashdot, Gizmodo, Wikipedia
A kommentek közül - hasznos és érdekes adalékok:
Auguste Piccard nemcsak a légköri kutatások egyik gyakorlati úttörője hanem a batiszkáfot is ő találta fel (FNRS-2) - és a Tintin nevű belga rajzfilmben szereplő Calculus profot is róla mintázták :-)
Egyébként az egész családnak van valami jóindulatú beütése, mert Jaques fia az a Bertrand Piccard aki először repülte körbe leszállás nélkül léghajóval/légbalonnal a Földet - és a másik ág, melyet Auguste ikertestvére Jean képvisel sem százas, ők is a világűr határát kóstolgatták a ballonjaikkal..
A Star Trek-ben nem hiába hívják Jean-Luc Picard-nak a kapitányt - bevallottan az Auguste-Jean Piccard testvérpáros után... Ajánlott olvasmány ! Ted Striker
Nem csak hogy róluk nevezték el, hanem a történet szerint a jó Jean-Luc ennek a bizonyos Piccard családnak a sarja....Flimo
Jacques Piccard történetéhez az is hozzá tartozik, hogy a pénzt az amerikai haditengerészet adta az expedícióhoz, és így amikor a merülés előtt Pickard kitűzte a hajóra a svájci zászlót az amerikaiak ragaszkodtak hozzá, hogy az amerikai zászló a svájci fölé kerüljön.
Így aztán a svájci zászló merült mélyebbre... Heliox
A titánburkolatú ex-szovjet katonai, harci tengeralattjáróknál, mint az Alfa-osztály emlegettek 900 méteres merülési mélységet, ám az utóbbi időben kiderült, hogy ez túlzás volt, valójában ők is olyan 300-400 méteres biztonságos merülési mélységgel bírtak csak... Cifu78
Azért - érzésem szerint - komoly gondot okoz a gépezet tervezőinek, hogy műanyagokból tervezik a nyomásálló testet. Akármilyen jó minőségű műanyag, de mind összenyomható, és akkor a búvárhajó elkezd gyorsulva süllyedni. Ostván