Világkor

Világkor

Világkor

Cameron ennél mélyebbre már nem süllyedhet

2010. szeptember 19. - codesign

A Hold porát egy tucat ember taposta már, oda viszont, ahol James Cameron forgat majd térhatású jeleneteket az Avatar készülő folytatásához, ezidáig csak két ember merészkedett. A rendező a valaha volt legmerészebb díszletet álmodta meg: a Föld legmélyebb pontjára, a Mariana-árokba tart és mellékesen bezsebeli az útért járó tízmillió dolláros X-Prize díjat is. Kellemest a hasznossal.

Az X-Prize alapítvány a Trieszt útjának ötvenedik évfordulójára hirdette meg pályázatát. Tízmillió dollár üti annak a markát, aki képes két ismételt merülés során elérni a Mariana-árok mélységeit. A kép Cameron merülőhajójának vázlata.

Nincsen alatta mélység, csak felette magasság

A felfedezések és expedíciók történetének talán legkevésbé ismert epizódja a tengerek mélyének meghódítása. A Mariana-árok legmélyebb pontján fekvő Kihívás-szakadék (Challenger-mélység) 10911 méterre van a felszíntől - mélyebben, mint amilyen magasra a Mount-Everest nyúlik a tengerszint fölé. Elképzelhetetlen viszonyok uralkodnak itt - minden négyzetcentiméterre egy tonnánál nagyobb súly nehezedik. Mondják, naprendszerünkben a Vénusz a legellenségesebb bolygó, ám légkörének nyomása csupán töredéke az árok iszonyatos erőinek. Nincs élő szervezet, amely ilyen környezetben sikerrel élne túl - vették bizonyosra tudományos körökben, hozzátéve, hogy ilyen körülmények között valószínűleg már az oxigén sincs jelen. Nos, tévedtek - de ne szaladjunk ennyire előre.

A szakadék meghódítása olyan teljesítmény, amely mellett nem mehetünk el szó nélkül. Adózunk hát annyi tisztelettel, hogy leírjuk a pontos dátumot is: az alábbi képen látható Jacques Piccard  svájci mérnök, társával, Don Walsh-al egyetemben 1960 január 23-án érte el az árok talaját maga építette lenyűgöző batiszkáfján. Aki felkapta a fejét, nyugodjon meg - mielőtt Cameron épülő hajóját részleteznénk, vetünk egy pillantást erre a szerkezetre is.

Léghajó a víz alatt

Milyen hát az a szerkezet, ami elviseli az irtóztató nyomást, amelyben két ember ilyen mélységekbe merül és - hogy Kennedy-t idézzük - biztonságban vissza is tér onnan ? Zseniális, természetesen, ahogy Cameron saját hajója is az lesz, egészen egyszerűen azért, mert a sikerhez annak kell lennie.  

A Piccard-batiszkáfot Olaszországban gyártották le, majd az USA haditengerészete vásárolta és lajstromozta be - a rekordkísérletre is az ő felügyeletük alatt és színeikben került sor. Az elnevezés voltaképpen mélységi hajót, "mély hajót" jelent, utalva egyúttal a kategória céljára is, a mélységek kutatásának feladatára. 

A hajót leleményes módon két részből állították össze: a felső, szivar alakú részt tízezer liter benzinnel töltötték meg a hajó úszóképességének fenntartása érdekében. Voltaképpen nem volt más, mint egy vízalatti léghajó - a benzin ugyanis könnyebb a víznél, így felhajtóerőt biztosít, viszont a levegővel ellentétben nem összenyomható, így a batiszkáf felső része megőrizte alakját és úszóképességét. Igen ám, de akkor hogyan süllyedt a szerkezet ? Nos, a hajót 9 tonna fémmel terhelték, amelyet a pilóta a tengerfenéken - amolyan homokzsákként - ledobhatott. 

A hajó alsó része egy acélgömb, igazi Krupp-gyártmány, mintha Verne írta volna meg, és alig 2,1 méter átmérőjű. Összességében 177 tonnányi súlyt kellett elviselnie - ebben a német ipari legenda nyújtotta garancialevél mellett kis mérete és gömb alakja segítette. Még a legmodernebb, titánborítású tengeralattjárók sem merülnek ilyen mélységeknek a közelébe sem - számukra az Ultima Thule általában egy kilométer.

A nyolc órás merülés során a fenéken csupán 20 idegtépő percet töltöttek el a kutatók: A plexiüveg kémlelőnyíláson keresztül azonban megdöbbentő látvány tárult a szemük elé: a kopár sziklák felett élőlények úsztak a fotonoktól sohasem háborgatott végtelen sötétben: lepényhal és garnélaszerű teremtmények. Az élet még ilyen mélységekben is meghonosott - ez igen meglepte a tudományos közvéleményt.

Amit Hercules bír, azt tegye meg

Na de miképp is követné a rendezőnk az elődök példáját ? Nem a Trieszt fedélzetén - azt már a haditengerészet múzeumában őrzik. Új megoldás után kellett néznie tehát - ausztrál mérnököket bízott meg az útra alkalmas járgány lakatolásával. Nem tudni pontosan milyen lesz a készülő jármű - annyi bizonyos, hogy hasonlítani fog Steve Fossett, a repülőgépbalesetben eltűnt amerikai milliomos, aviátor és felfedező négymillió dollárból épült Deep Flight Chalenger nevű szerkezetéhez - ez a prototípus nem kezdte el a tengermélyi teszteket,  jelenleg egy San Francisco-i cég, a Hawkes Ocean Technologies birtokában vanA Hawkes nyilatkozata szerint, ők nem dolgoznak együtt a rendezővel, de elismerte, hogy korábban már kapcsolatban álltak hasonló technikai megoldások kapcsán. 

Ezt a merülőhajót szénszálas és kevlárburkolattal látták el, nyomásálló gyantából készült kupola fedi. A hírek szerint Cameron járműve szénszálszerkezetből és üveggyapotból áll majd. A Trieszttel ellentétben nem passzívan merül, hanem irányítható módon közlekedik, elektromos motorjainak köszönhetően a mélyben is manőverezhető.

Az úttörők - még nem Hollywood

Azért a víz az úr

Hogy mit lát majd Cameron, ha sikerül a vállalkozás ? Nos, nem tudjuk biztosan: a Holdról jobb térképeink vannak, mint a Csendes-óceán mélységeiről. Egyes kutatók biztosra veszik, hogy nagytestű élőlények otthona a mélység, mondjuk óriás polipoké. Más, kevésbé kutatók, tengeri szörnyekre gyanakodnak, esetleg orosz tengeralattjárókat sejtenek a mélyben. Akárhogy is: a "Bloop" néven elhíresült, pár éve szonárral elfogott és a mélységből érkező rejtélyes hangsorozat titkára fény fog derülni. Ez a grandiózus terv azok után, hogy az új Titanic-expedícióra nem hívták meg, különösen fontos lehet a rendező számára. Bizonyítani akar: a víz még mindig az ő világa.  Azért őszintén reméljük, hogy vannak tervei a Holddal is: 12 nem egy tucat.

 

Forrás: Daily Mail, Slashdot, Gizmodo, Wikipedia 

 

A kommentek közül - hasznos és érdekes adalékok:

Auguste Piccard nemcsak a légköri kutatások egyik gyakorlati úttörője hanem a batiszkáfot is ő találta fel (FNRS-2) - és a Tintin nevű belga rajzfilmben szereplő Calculus profot is róla mintázták :-)

Egyébként az egész családnak van valami jóindulatú beütése, mert Jaques fia az a Bertrand Piccard aki először repülte körbe leszállás nélkül léghajóval/légbalonnal a Földet - és a másik ág, melyet Auguste ikertestvére Jean képvisel sem százas, ők is a világűr határát kóstolgatták a ballonjaikkal..

A Star Trek-ben nem hiába hívják Jean-Luc Picard-nak a kapitányt - bevallottan az Auguste-Jean Piccard testvérpáros után... Ajánlott olvasmány !  Ted Striker

Nem csak hogy róluk nevezték el, hanem a történet szerint a jó Jean-Luc ennek a bizonyos Piccard családnak a sarja....Flimo

Jacques Piccard történetéhez az is hozzá tartozik, hogy a pénzt az amerikai haditengerészet adta az expedícióhoz, és így amikor a merülés előtt Pickard kitűzte a hajóra a svájci zászlót az amerikaiak ragaszkodtak hozzá, hogy az amerikai zászló a svájci fölé kerüljön.

Így aztán a svájci zászló merült mélyebbre...  Heliox

A titánburkolatú ex-szovjet katonai, harci tengeralattjáróknál, mint az Alfa-osztály emlegettek 900 méteres merülési mélységet, ám az utóbbi időben kiderült, hogy ez túlzás volt, valójában ők is olyan 300-400 méteres biztonságos merülési mélységgel bírtak csak... Cifu78

Azért - érzésem szerint - komoly gondot okoz a gépezet tervezőinek, hogy műanyagokból tervezik a nyomásálló testet. Akármilyen jó minőségű műanyag, de mind összenyomható, és akkor a búvárhajó elkezd gyorsulva süllyedni.  Ostván

  


codesign © ideandroid.com

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagkor.blog.hu/api/trackback/id/tr172306584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ted Striker 2010.09.19. 15:46:31

Jacques Piccard

"Kihívás árok" = Challenger-mélység (a Challenger nevű angol hajó után kapta a nevét)

Ajánlott olvasmány
books.hu/11000_meter_melysegben-2#oldal2

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 15:48:20

Igen, tisztában vagyunk vele, kedveljük a magyar nevét, ahogy kölyökkorunkban Vernét is imádtuk Gyulának hinni: ha zavaró, akkor kiegészíthetjük az eredetivel is.
Köszönjük !

ragamust 2010.09.19. 15:53:00

fasza írás, ilyen kéne egy csomó és ,akkor nem csak a faszbuk+index+gmail szentháromságot nyomogatná a sok koma ,ész nélkül.

Helótageci 2010.09.19. 15:57:12

Érdemes megnézni Cameron Aliens of the Deep című filmjét is. Kicsit ismeretterjesztős viszont lenyűgöző felvételekkel orosz/amerikai legénység és technika.

heliox 2010.09.19. 15:58:03

Jacques Pickard történetéhez az is hozzá tartozik, hogy a pénzt az amerikai haditengerészet adta az expedícióhoz, és így amikor a merülés előtt Pickard kitűzte a hajóra a svájci zászlót az amerikaiak ragaszkodtak hozzá, hogy az amerikai zászló a svájci fölé kerüljön.

Így aztán a svájci zászló merült mélyebbre.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 16:01:50

@Helótageci: Jó, hogy szóba került, a Hawkes épp e film elkészültében segédkezett a rendezőnek !

@heliox: Ez nem semmi ! Köszönet az adalékért !

alte trottel 2010.09.19. 16:45:53

Kedves cikkíró!
Nem kellett volna a font/négyzetinch elmebeteg amerikai mértékegységet aggályos pontossággal átszámolnod metrikusra. Elég lett volna a méterben számolt mélységet 10-zel osztani és halszájpontyosan a kg/cm2 SI egységet kapod.

Cifu78 2010.09.19. 16:51:41

Jó kis írás, én is sokszor hangoztattam már például a Holdutazás-szkeptikusoknak, arra kérdésére, hogy miért nem ment vissza az ember a Holdra 1972 óta azt, hogy a Marianna-árokba még kevesebben jártak, és mégse merült le azóta senki 6000 méter alá. Egy pár kiegészítés / javítás, ha megengeditek:

A kép magyarításához:

-hajócsavar és nem propeller.
-kormánylapátok és nem iránylapátok

A szöveghez:

"Még a legmodernebb, titánborítású tengeralattjárók sem merülnek ilyen mélységeknek a közelébe sem - számukra az Ultima Thule általában egy kilométer."

A titánium testű ex-szovjet katonai, harci tengeralattjáróknál, mint az Alfa-osztály emlegettek 900 méteres merülési mélységet (és is írtam ilyet, szóval engem is lehet ostorozni érte), ám az utóbbi időben kiderült, hogy ez túlzás volt, valójában ők is olyan 300-400 méteres biztonságos merülési mélységgel bírtak csak.

Azonban van több olyan kutató tengeralattjáró, amely akár 6000 méteres mélységbe is le tud merülni, ilyen például a két orosz Mir búvárhajók, amelyeket Cameron Titanic c. filmjében is szerepeltek.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.09.19. 17:02:35

Képzelem, hogy csodálkozhattak a lepényhalak, amikor annyi sötét nap után meglátták egymást a svájciak tengeralattjárójának fényében: "hú, de ronda vagy, haver!" ;)

C4rt3r 2010.09.19. 17:26:19

@bestpixel: Na jó, de gondolj bele, azelőtt sohasem láttak fényt, tehát nem is tudták, hogy van ilyen!
Namost, ha idejön egy ufó (értsd), akkor majd mutat nekünk valamit, ami neki teljesen természetes lesz, mi meg "új dimenzióként" (vagy valahogy) fogjuk értékelni! Az milyen lesz!

Láttam pár képet ilyen mélytengeri élőlényekről. Szerintem azért mentek olyan mélyre, mert elszégyellték magukat.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 17:35:12

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Ajánljuk a 200 éves hold-átverés történetét, az eset szemtelensége ma is elképesztő...

@SzaboG: Ezen most épp derülünk !

2010.09.19. 17:36:37

Kíváncsi lennék mit találnak...

deflorator 2010.09.19. 19:33:31

Hogy mit találnak a mélyben? Természetesen a Rapture-t.

Ted Striker 2010.09.19. 20:25:59

@Goyo: Auguste Piccard nemcsak a légköri kutatások egyik gyakorlati úttörője hanem a batiszkáfot is ő találta fel (FNRS-2) - és a Tintin nevű belga rajzfilmben szereplő Calculus profot is róla mintázták :-)

Egyébként az egész családnak van valami jóindulatú beütése, mert Jaques fia az a Bertrand Piccard aki először repülte körbe leszállás nélkül léghajóval/légbalonnal a Földet - és a másik ág, melyet Auguste ikertestvére Jean képvisel sem százas, ők is a világűr határát kóstolgatták a ballonjaikkal..
A Star Trek-ben nem hiába hívják Jean-Luc Picard-nak a kapitányt - bevallottan az Auguste-Jean Piccard testvérpáros után...

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 20:31:13

@Ted Striker: Sejtettük ! Nem lehetett véletlen a névhasonlóság !

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 21:02:06

@Goyo: Micsoda Link ! Amúgy is rajongunk a NAVA-ért, kösz !

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.19. 21:25:27

Elnézést mindenkitől, a de a nem releváns, vagy kiegészítő hozzászólásokat most már kivesszük, hogy ne terheljék a teret feleslegesen: köszönjük mindenki megjegyzéseit, a hasznosabb információkat, hozzáfűzéseket pedig beemeljük a cikkbe, köszönjük !

Beren 2010.09.19. 22:35:01

Ez a vízirepülő nagyon hasonlít Frank Schatzing: Raj című könyvében leírt cucchoz. (A könyv egyébként zseniális)
Drukkolok Cameronnak.

flimo13 2010.09.19. 22:57:50

@Ted Striker: nem csak hogy róluk nevezték el, hanem a történet szerint a jó Jean-Luc ennek a bizonyos Picard családnak a sarja.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.20. 03:24:35

HgGina sasszemmel szúrta ki, hogy az illusztráción a 45 perc elől az 1 óra lemaradt, javítva !

Szalacsi_Dezső 2010.09.20. 08:05:36

Na most az avatarhoz minek kell oda lemennie?
És maga Cameron ül be a gépbe?
Tiszta Zsák Kusztó 2. :-))

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.20. 08:09:12

@Szalacsi_Dezső: jó a kérdés - a nyilatkozataiban mindig "stábunkat" és "csapatunkat" emleget az úttal kapcsolatban. Mondjuk hülye lenne nem lemenni.

ostván 2010.09.20. 08:47:35

Azért - érzésem szerint - komoly gondot okoz a gépezet tervezőinek, hogy műanyagokból tervezik a nyomásálló testet. Akármilyen jó minőségű műanyag, de mind összenyomható, és akkor a búvárhajó elkezd gyorsulva süllyedni.
Érdekelne, hogy miként oldják meg ezt a problémát.
A katonai tengeralattjárók azért nem mennek nagyon mélyre, mert egyrészt a test méretéhez képest a nyomásálló fal vastagsága kicsi, ráadásul a testen elképesztő mennyiségű nyílás van, amik rontják a nyomásállóságot (torpedó- és más vetőcsövek, elektromos vezetékek átmenetei, mérési pontok, stb. Másrészt a harci feladathoz nem kell több (ebben a mélységben már elérik azokat a hőmérsékleti réteg-határokat, ahol a szonárok hatástalanná válnak).
A kutatóhajók sokkal-sokkal egyszerűbbek (kb egyszer-használatosak).

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.20. 09:10:19

@ostván: Nos , csak a Hawkes hajókról tudunk beszámolni - A Super Falcon egyfajta különleges "szabadalmaztatott izotróp kompozit" anyagból készül, külső fémborítással, amely nemhogy vízálló, hanem éppen ellenkezőleg, átereszti a vizet , hogy kiegyenlítse a nyomást. Persze a szerkezet elképesztően ellenálló - de a hajó így is csak 300 méterre merülhet garanciavesztés nélkül.... Viszont a hagyományos megoldásokkal szemben viszonylag nagy deformáció esetén sem omlik össze.

◄ViZion 2010.09.20. 09:25:56

Index címlap, de ez legalább megérdemli. Mondjuk ha nem lenne vmi celeb benne... akkor ki tudja?
Örülök, h olvashattam! Hasonlókat minden reggelre!

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.20. 09:34:07

@◄ViZion: Ma reggelre gyorshírként a Csepel remek újítása jutott - magyar fejlesztés !

armitage 2010.09.20. 09:47:44

@Cifu78:
írod:
"A titánium testű ..."

Magyarul jó lesz az titánnak is, ha már pontosítunk :)

ostván 2010.09.20. 09:48:41

@codesign: Én sem az összeomlástól tartok, hanem a sűrűségváltozástól. 11.000 m-en 1100 bar a nyomás. Ennek a hatását már az 1960-as hajónál (?) iis számolták. Az a szerkezet acélöntvényből, vagy kovácsolt acélból készült, több, mint 5 cm vastag fallal. Az átmérő-változás - és ennek következtében a fajsúly (sűrűség) növekedés számítható-mérhető. Kíváncsi lennék, milyen műanyagot terveznek oda. Esetleg kerámiát?
Ha egy - bármilyen - tömör műanyagot megnyomunk 1100 bar nyomással, a mérete komoly mértékben változik (mérnököknek: rugalmassági együtthatók összehasonlítása). Ha ez üreges test, akkor egyszerűen kisebb lesz (még akkor is, ha nem roppant össze!). Az első batiszkáf esetén ezt a jelenséget 9 tonna ledobható súllyal kezelték, tehát - valószínűleg - a hajó felhajtóerő változása tonnában mérhető nagyságrendbe esett. Ezt villanymotorokkal- szárnyakkal kompenzálni lehet, de nem egyszerű.

armitage 2010.09.20. 10:01:50

Azért ez nem lesz semmi, ahogy Cameron, a tapasztalt mélytengeri hajós egyszál magában szlalomozik a Mariana-árok kanyonjaiban, egy 70-es évekből szalajtott, már ránézésre törékeny búvárcsónakban. Highly likely scenario. Filmforgatásra bőven megtenné pár expendable robotkamera is.

De ha tényleg megcsinálja, akkor belevaló gyerek, hajrá.

◄ViZion 2010.09.20. 10:36:02

@ostván:
Nem vagyok mérnök, de "paraszti" logikával a dupla falra gondolnék... mint Vágó István: felezzük meg. Lenne egy belfő fal, meg egy külső, a kettő között meg a kinti és a benti közötti nyomás-különbségnek a fele, így kisebb lenne a terelés mindkét burkkolaton... vagy ez hülyeség? Nem tudom, csak kérdezem, mert nem tűnik olyan soknak az a 8 tonna/cm2, ilyen terhelés néhol van itt fent is.
süti beállítások módosítása