És téglát ürít, helyesebben szép, rendezett, tömör hóbálákat. Mindezt ráadásul vidáman teszi, mosoly és jókedv árad a nyomában, amerre jár.
A japánok utolérhetetlen hófalakat alkotnak, bizonyítékképpen elég átfutni az itt található lenyűgöző képeket. Vidéken azonban egyszerűbb a helyzet: van tere és ideje a gigászi munkagépek össztáncának. Urbánus környezetben megváltozik a feladat jellege: a szűkös hellyel és a zsúfolt forgalommal is meg kell küzdeni - tennivaló akad tehát.
Japánban nem szokatlan az erős havazás, a városokat, például a képen látható Niigatát vastag dunyhaként lepi be a hó akár egyetlen éjszaka alatt. Odaát pedig az idő kritikus tényező, mondhatni nem áll meg az élet egy-egy hóvihar után. Megoldást kerestek tehát és meg is találták, mégpedig a bűbájos Yuki-Taro személyében. Nem egy teásfindzsa-szemeiben könnycseppet ragyogtató japán szépségről van szó, hanem egy valódi, önműködő, high-tech utcai robotról. A neve első része japánul havat jelent, a Taro pedig népszerű férfinév a felkelő nap országában: nálunk tehát valószínűleg Hó Gyuri-nak becézik majd. Esetleg Havas Henriknek.
Az apróságot mindennel felszerelték, amire csak szüksége lehet, és amivel a japán ipar hirtelenjében elő tudott hozakodni. GPS segítségével tájékozódik, ráadásul lát: mindkét szemére jut egy-egy videókamera, ami jelentős mennyiségű adattal látja el éhes processzorát. A gyomra egy kompakt, rendkívül erős tömörítő szerkezet - ez préseli a "száján" át érkező havat csinos téglákba, amelyeket a hátán tornyoz fel a derék és szorgos masina. Mondjuk a világ legnagyobb Rubik-kockájával talán még ő sem boldogulna. Ami a fizikai jellemzőit illeti, Yuki-Taro 160x95x75 cm-es paraméterekkel rendelkezik és 400 kilogrammot nyom.
A robot valós probléma megoldására tett kísérlet: nem csupán félresöpri a havat, hanem kezeli is: a tömörítéssel jelentősen csökken az elhelyezéséhez szükséges tér. A 60x30x15-ös apró kockák akár tárolhatóak is - nyáron még jól jöhetnek. Az igluipar képviselői is lelkesen üdvözölték az újítást.
Yuki idén sajnos még mindig csak prototípus - a koncepció pár éve formálódik már. A kész verziót a fejlesztők öt éven belül ígérik, az árát pedig egymillió yenben szabták meg. Akárhogy is: nem bánnánk, ha Budapest utcáin is sürögne-forogna majd.
Forrás:GizmoWatch, PopSci, Pinktentacle